De udenlandske håndværkere er blevet på arbejdspladserne trods corona

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i de syd- og sønderjyske bygge- og anlægsvirksomheder til at rejse hjem. Antallet af udenlandske håndværkere og byggearbejdere er steget støt siden 2017 i regionen, og stigningen fortsætter i år. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri lavet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

I første halvår nåede antallet af udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Syd- og Sønderjylland op på over 2.000.

- Det er mere end 200 flere end i samme periode sidste år og overraskende, fordi vi i foråret frygtede, at coronasituationen ville få mange fra især Østeuropa til at rejse hjem og ikke vende tilbage igen. Vi er glade for, at vores bekymring blev gjort til skamme, for vores virksomheder har brug for de udenlandske medarbejdere, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Flest udenlandske medarbejdere fra Tyskland og Polen

Det er især tysk og polsk, der blander sig med det danske i skurvognene. Sidste år var 27 procent af de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlæg i regionen fra Tyskland og præcis samme andel kom fra Polen. Men mens antallet af tyskere falder i Syd- og Sønderjylland, så fortsætter antallet af polske medarbejdere med at stige.

- Vi kan samtidig se, at stadig flere vælger at bosætte sig i vores region. Sidste år boede 46 procent af de udenlandske håndværkere og byggearbejdere fast i Danmark. Det er utrolig positivt, fordi det betyder, at de bliver langt bedre integreret på arbejdspladsen og i samfundet generelt, og at de bidrager økonomisk til samfundet, siger Michael Mathiesen.

Store forskelle kommunerne imellem

Og der er store forskelle på antallet af udlændinge på byggepladserne i de enkelte kommuner. Mens der i Vejle arbejder 359 udlændinge i bygge- og anlægsvirksomhederne, er der kun 59 i henholdsvis Varde og Billund.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, mm@mmsvarde.dk, telefon 22 49 65 60

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.