DI - Dansk Byggeri

De udenlandske håndværkere er blevet på arbejdspladserne trods corona

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i de syd- og sønderjyske bygge- og anlægsvirksomheder til at rejse hjem. Antallet af udenlandske håndværkere og byggearbejdere er steget støt siden 2017 i regionen, og stigningen fortsætter i år. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri lavet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

I første halvår nåede antallet af udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Syd- og Sønderjylland op på over 2.000.

- Det er mere end 200 flere end i samme periode sidste år og overraskende, fordi vi i foråret frygtede, at coronasituationen ville få mange fra især Østeuropa til at rejse hjem og ikke vende tilbage igen. Vi er glade for, at vores bekymring blev gjort til skamme, for vores virksomheder har brug for de udenlandske medarbejdere, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Flest udenlandske medarbejdere fra Tyskland og Polen

Det er især tysk og polsk, der blander sig med det danske i skurvognene. Sidste år var 27 procent af de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlæg i regionen fra Tyskland og præcis samme andel kom fra Polen. Men mens antallet af tyskere falder i Syd- og Sønderjylland, så fortsætter antallet af polske medarbejdere med at stige.

- Vi kan samtidig se, at stadig flere vælger at bosætte sig i vores region. Sidste år boede 46 procent af de udenlandske håndværkere og byggearbejdere fast i Danmark. Det er utrolig positivt, fordi det betyder, at de bliver langt bedre integreret på arbejdspladsen og i samfundet generelt, og at de bidrager økonomisk til samfundet, siger Michael Mathiesen.

Store forskelle kommunerne imellem

Og der er store forskelle på antallet af udlændinge på byggepladserne i de enkelte kommuner. Mens der i Vejle arbejder 359 udlændinge i bygge- og anlægsvirksomhederne, er der kun 59 i henholdsvis Varde og Billund.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, mm@mmsvarde.dk, telefon 22 49 65 60

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

72 16 00 00http://www.danskbyggeri.dk

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Reglerne for kontrol og kvalitetssikring af beton og betonbyggerier er fuldt ud betryggende17.12.2020 13:57:51 CETPressemeddelelse

Sagen om den dårlige betonkvalitet i Njals Tårn giver ikke anledning til at ændre praksis for, hvordan kvalitetssikring af beton og betonarbejde på byggepladsen gennemføres, mener DI Dansk Byggeri og Dansk Beton. Gældende regelsæt og standarder for beton og betonarbejdet på byggepladsen er tilstrækkelige, hvis de vel at mærke følges, til at sikre en tilstrækkelig god kvalitet af betonbyggeri.