De udenlandske håndværkere er blevet i Østjylland trods corona

Trods coronakrisen fortsætter antallet af udenlandske håndværkere med at stige i Østjylland. I første halvår af 2020 var der 270 flere udenlandske medarbejdere i de østjyske bygge- og anlægsvirksomheder end i samme periode sidste år. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri lavet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

I første halvår af 2020 nåede antallet af fuldtidsansatte udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Østjylland op på 2.343. I samme periode sidste år var tallet 2.073.

- Det er overraskende, at stigningen fortsætter. Vi havde frygtet, at mange udenlandske håndværkere ville rejse hjem på grund af coronakrisen og ikke vende tilbage igen. Det er godt, at de er blevet, for vi har brug for udenlandske medarbejdere, hvis vi skal kunne følge med efterspørgslen, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher.

Det er fortsat især de polske håndværkere, der søger mod de østjyske byggepladser. I første halvår af 2020 var 46 procent af de udenlandske håndværkere fra Polen, mens både rumænerne og litauerne udgjorde otte procent af de udenlandske medarbejdere i branchen.

- Vi ser, at mange af de udenlandske medarbejdere i Østjylland vælger at bosætte sig i Danmark. Sidste år gjaldt det for mere end 60 procent. Det er rigtig godt, for når de bor her fast, lærer de sproget langt hurtigere og bliver nemmere integreret. Samtidig bidrager de også økonomisk til samfundet, siger Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher, telefon 86 15 29 11
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.