De udenlandske håndværkere er blevet i Midt- og Vestjylland på trods af corona

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i midt- og vestjyske bygge- og anlægsvirksomheder til at rejse hjem. Antallet af udenlandske håndværkere og byggearbejdere er steget støt siden 2014 i regionen, og stigningen fortsætter i år. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri lavet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

I første halvår nåede antallet af udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Midt- og Vestjylland op på 955.

- Det er 28 flere end i samme periode sidste år og overraskende, fordi vi i foråret frygtede, at coronasituationen ville få mange fra især Østeuropa til at rejse hjem og ikke vende tilbage igen. Vi er glade for, at vores bekymring blev gjort til skamme, for vores virksomheder har brug for de udenlandske medarbejdere, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Michael Nielsen.

Flest udenlandske medarbejdere fra Polen

Det er især polsk, der blander sig med det danske i skurvognene i det midt- og vestjyske. Selv om antallet af polske medarbejdere er faldet lidt i forhold til sidste år, er polakkerne med 326 medarbejdere den klart største gruppe, efterfulgt af litauere med 102 medarbejdere i alt.

- Vi kan se, at stadig flere udenlandske medarbejdere vælger at bosætte sig i vores region. Sidste år boede to ud af tre af de udenlandske håndværkere og byggearbejdere i Midt- og Vestjylland fast i Danmark. Det er utrolig positivt, fordi det betyder, at de bliver langt bedre integreret på arbejdspladsen og i samfundet generelt, og at de bidrager økonomisk til samfundet, siger Michael Nielsen.

Store forskelle kommunerne imellem

Der er store forskelle på antallet af udlændinge på byggepladserne i de enkelte kommuner. Viborg og Herning med henholdsvis 277 og 227 har flest. Mens der i Lemvig er beskæftiget 17 udlændinge i byggeriet.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Michael Nielsen, telefon 97 33 53 60

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.