De sydjyske sommerhuse er nu Danmarks største

De syd- og sønderjyske sommerhuse bliver større og større. De sidste ni år er de vokset så meget, at et gennemsnitssommerhus i Syd- og Sønderjylland nu er større end i alle andre landsdele. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

- Flere af sommerhusområderne op langs den jyske vestkyst i Syd-, Sønder- og Vestjylland er karakteriseret ved at have flere store udlejningshuse end i de fleste andre landsdele. Det er formentlig en af forklaringerne, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Sommerhusene i Syd- og Sønderjylland er i år mere end 84 kvadratmeter i gennemsnit. Det er halvanden kvadratmeter større end de vestjyske sommerhuse, som er næststørst. Landsgennemsnittet er 75 kvadratmeter, og i bund finder man de vest- og sydsjællandske sommerhuse, der er godt 65 kvadratmeter i gennemsnit.

De syd- og sønderjyske sommerhuse er vokset mest

Det er også i det syd- og sønderjyske, at sommerhusene har haft mest vokseværk. Her er sommerhusene i gennemsnit blevet 4,5 kvadratmeter større siden 2011.

- Hovedforklaringen på, at sommerhusene er blevet større, er, at ejerne bygger til. Det spiller også ind, at ældre sommerhuse bliver revet ned og erstattet af større, og endelig kan det have betydning, at nedlagte landbrugsejendomme opnår sommerhusstatus, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.