De nordsjællandske sommerhuse bliver større og større

Sommerhusene i Nordsjælland har vokseværk. De sidste ni år er de nordsjællandske sommerhuse i gennemsnit vokset med 3,4 kvadratmeter, viser en ny opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. Det er især tilbygninger til de lidt ældre sommerhuse, der trækker gennemsnittet op.

Knap 79 kvadratmeter. Så store er de nordsjællandske sommerhuse i gennemsnit i år. Tilbage i 2011 var de i gennemsnit 75,5 kvadratmeter.

- Udviklingen peger på, at flere sommerhusejere stiller krav til pladsen indendørs. For mange er sommerhuset ikke længere et sted, hvor man holder ferie tre uger om året, men en sekundær bolig. En stigning på 3,4 kvadratmeter lyder måske ikke af meget. Men den gennemsnitlige stigning dækker over store forskelle, både fra hus til hus, men også fra område til område, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

På landsplan er sommerhusene i gennemsnit vokset med lidt over tre kvadratmeter siden 2011, altså lidt mindre end i Nordsjælland. Det gennemsnitlige sommerhus er i dag knap 75 kvadratmeter.

- At sommerhusene er blevet større skyldes primært, at sommerhusejerne bygger til. Udviklingen skyldes også, at små ældre sommerhuse bliver revet ned, og i nogle tilfælde erstattet med et større. Men nybyggeriet trækker kun gennemsnitsstørrelsen en smule op. Det spiller også ind, at nedlagte landbrugsejendomme opnår sommerhusstatus, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

De største sommerhuse findes generelt i Sydjylland og Vestjylland med henholdsvis 84,2 og 82,8 kvadratmeter i gennemsnit i 2020.

De mindste sommerhuse findes på Vest- og Sydsjælland og på Fyn med henholdsvis 65,4 og 69,5 kvadratmeter i gennemsnit.

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.