De fleste giver frivilligt deres oplysninger til hackere

Langt de fleste af os deler frivilligt personlige oplysninger på nettet, såsom navn, privatadresse, arbejde og uddannelse. De offentligt tilgængelige oplysninger kan hackerne bruge til både at finde ofre og til at tilpasse deres angreb, advarer cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender.

Du har oprettet en profil på Facebook, LinkedIn eller andre sociale medier, hvor du frivilligt har skrevet dit navn, hvad du arbejder med, og hvad du er uddannet som. Samtidig viser du, hvem der er dine venner og kolleger, ja måske endda hvem du lever sammen med. På KRAK eller De Gule Sider kan man finde din privatadresse, og gennem 118 kan man finde alle de telefonnumre, der er registrerede i dit navn. Det er altså en anselig mængde oplysninger, man kan finde om lige præcis dig, som du muligvis selv har gjort tilgængelige på nettet eller ikke har bedt om at få fjernet.

Forestil dig nu, at en hacker leder efter nye ofre, og det skal være så let som muligt at udføre et angreb - går vedkommende mon efter den person, der næsten er usynlig på nettet, eller den person der dagligt deler sin hverdag med hele verden? Jo bedre en hacker kan lære dig at kende, desto større er vedkommendes chancer for at lykkes med sit angreb.

Vi smider om os med personlig data

Ifølge cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender, har 60% af internettets brugere 12 eller flere forskellige typer personlige oplysninger liggende frit tilgængeligt på internettet, mens 40% har mellem to og elleve forskellige oplysninger liggende - og størstedelen af dem har vi selv leveret.

Vores digitale identiteter er rene guldgruber, ikke bare for Facebook og Google, der bruger vores data til at målrette reklamer mod os, men også for hackere, som er på udkig efter modne digitale identiteter, der er lige til at plukke.

Forestil dig eksempelvis en hacker, der forsøger at ramme dig med et phishing-angreb, hvor du klikker på et link i en mail, der inficerer din enhed med malware. De fleste af os kan med det samme se, hvis en mail ser mistænkelig ud. Men hvad hvis den handler om dig, om noget personligt? Måske er afsenderens navn det samme som en af dine venner, og mailen handler om det opslag, du skrev i går aftes, med et link der er relateret til det du skrev om.

Det er selvfølgelig et meget stort stykke arbejde for en hacker at gå så målrettet efter et offer, men realiteten er, at det er en reel mulighed for kriminelle, der vil stjæle fra dig eller afpresse dig.

Du kan gøre en forskel

Du bestemmer du selv, hvad du lægger på nettet. Og der er ganske enkelt ikke nogen grund til at gøre det lettere for de kriminelle, end det er i forvejen.

På samme måde som når vi bliver advaret om ikke at fortælle, at vi er taget på ferie gennem opslag på nettet eller på telefonsvareren, så er det på tide at tænke over, hvilke oplysninger vi gør offentligt tilgængelige på nettet, som kriminelle kan bruge, og hvad de kan bruge dem til.

Vi er blevet bedre, når det kommer til digital sikkerhed. Men vi kan stadig blive endnu bedre, for tingene udvikler sig hele tiden, også når vi ikke selv følger med. Så her er et par tips til god digital hygiejne:

• Husk på, at dine personlige oplysninger er penge værd for andre - ikke kun for virksomheder som Facebook og Google, men også kriminelle.
  • Overvej om alt det, du allerede har stående, er vigtigt at dele eller ej. Hvis ikke, så slet det.
  • Platforme som Facebook gør det også muligt at skjule størstedelen af dine oplysninger for offentligheden og lader dig selv bestemme, hvem der kan se dine opslag.
  • Forestil dig, at de oplysninger du deler på nettet, står på en storskærm nede på hovedgaden. Hvis du ikke er komfortabel med at fremmede kan se dem dér, så bør du heller ikke være komfortabel med, at de kan se dem online.
  • Til sidst er det selvfølgelig vigtigt at have en sikkerhedsløsning installeret, der kan beskytte dig.

Undgå at blive snydt af cyberkriminelle på Black Friday24.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Black Friday nærmer sig med hastige skridt og overalt gør shoppere sig klar til at udnytte de fantastiske tilbud, weekenden omkring den 27. november kommer til at byde på. Hvad end det er online eller i butikkerne, så ruster både forbrugere og forhandlere sig til årets største shoppingdage. Men de er ikke de eneste - cyberkriminelle forbereder sig i lige så høj grad på at lokke pengene ud af deres intetanende ofre. Bitdefenders ekspert fortæller her, hvad du skal holde øje med.

Sådan ser et APT-hackerangreb ud17.11.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender har efterforsket et hackerangreb af en APT-gruppe rettet mod en sydøstasiatisk regering. APT-grupper, Advanced Persistent Threat, er nogle af klodens mest kompetente hackere, og deres angreb gør brug af nogle ret så avancerede værktøjer. For at give en forståelse af, hvordan APT-grupperne arbejder, giver Bitdefender her et indblik i, hvordan et APT-angreb ser ud ud med den nye efterforskning som eksempel.

Dit hjem er smartere og meget mere sårbart end du tror - sådan sikrer du det mod hackere5.10.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Vores hjem er efterhånden fyldt med elektroniske produkter, der kan komme på internettet - smart-TV’er, smartphones, printere, højttalere - listen er lang, men har de adgang til nettet, er de i risiko for at blive hacket. Det kan virke som en uoverkommelig opgave, at vide om de alle er sikre, men det er det faktisk ikke. Bitdefender kommer her med en guide til, hvordan du sikrer dit smarte hjem på enkel og overskuelig måde.