De danske havers kulturhistorie

Etnolog og forfatter Helle Ravn deler ud af sin store viden om de danske haver i bogen ”Haven til lyst og glæde – Den danske havekultur gennem 200 år.” Danske haver findes i mange forskellige udgaver. Over halvdelen af alle danskere har adgang til en have i en eller anden form, og disse haver fortæller overraskende meget om den tid, vi lever i.

Danskerne har altid brugt meget tid i deres haver, og i disse tider, hvor en virus hærger, så er der blevet skruet endnu mere op for haveglæden hos rigtig mange danskere. Men hvorfor ser vores haver ud, som de gør? Og hvorfor bruger vi dem, som vi gør?

De havetraditioner, der eksisterer i dag, bygger på tidligere tiders havetraditioner. Nyttehaverne, der har til formål at give mad på bordet, er forlægget for de højbeder, der skyder op rundt omkring i villahaverne i dag. Prydhaverne har til formål at være smukke for øjet, og måske er ”vild med vilje”-tendensen, der er oppe i tiden i dag, et modsvar til tidligere tiders mere snorlige haver.

Andre haver har til formål at indbyde til leg og samvær på terrassen eller rundt om et bålfad. Haver er lige så forskellige, som de mennesker, der ejer og dyrker dem, og det forhold har Helle Ravn studeret og beskrevet i bogen, hvor hun beskriver helt almindelige danske haver og deres kulturhistorie.

Glæden går som en rød tråd gennem de forskellige måder at indrette haven på, uanset om vi taler om år 1920 eller 2020. Glæden ved at planlægge, dyrke og nyde haverne er således tidløs. Uanset om det er det at rode i jorden, plukke smukke buketter eller spille fodbold på græsplænen, der gør haven til et rent paradis på jord, så er og bliver haven på mange måder et spejlbillede af de mennesker, der ejer den, deres vilkår og samfundets udvikling.

Helle Ravn har som etnolog, museumsinspektør, forsker og som formand for Danske Museers Havepulje arbejdet professionelt med havekultur, og det er den viden og erfaring, hun deler ud af i sin nye bog.

Haven til lyst og glæde
– Den danske havekultur gennem 200 år
Forfatter: Helle Ravn
Udgivelsesdato: 16. april 2021

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.

Opdag Gilleleje27.4.2021 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Forfatter Svend Aagaard Nielsen, der selv bor i Gilleleje og tidligere har skrevet om oplevelser på den sjællandske nordkyst, er nu aktuel med en bog, der zoomer ind på smukke Gilleleje. Beskrivelserne af byen ledsages af Lars Skovs stemningsfulde fotografier, og resultatet er blevet en flot og autentisk fotobog, der vil lokke mange til at tage en tur til fiskerbyen, nu hvor det atter er muligt at komme ud og opleve landets skønne perler.