Akutbolig.dk

Dårligt nyt til kommende studerende: Der er langt mellem de studievenlige boliger

Den 28. juli får de unge at vide, om de er kommet ind på deres drømmeuddannelse eller ej. Boligjagten for de kommende studerende ser dog ikke ud til at blive en dans på roser. En ny undersøgelse viser nemlig, at udbuddet af de mest efterspurgte boliger, har afviget med hele 45% i 2020.

Akutbolig.dk har netop undersøgt de boligsøgendes krav til antallet af værelser i deres kommende bolig, og sammenlignet det med udbuddet af ledige 1- til 4-værelses boliger i landets ti største byer, indtil nu, i 2020.

Danmarks 10 største byer

1- og 2-værelses er mest eftertragtet

Inden længe får de unge svar på, om de er kommet ind på deres drømmeuddannelse. Det  betyder, at det snart bliver højsæson for boligsøgning. Desværre er udbuddet af lejeboliger ikke på de boligsøgendes side, da de typisk søger en 1- eller 2-værelses bolig. 80 % af de boligsøgende i 2020 har efterspurgt enten en 1- eller 2-værelses bolig, men disse boligtyper har indtil videre kun udgjort 35 % af det samlede udbud i 2020.

Boligmarkedets mismatch

Det store udbud af lejeboliger med minimum 3 værelser vidner om et stort mismatch på lejeboligmarkedet. Det gælder særligt i de større danske byer. Her er det ifølge direktør for Akutbolig.dk, Daniel Juhl, helt tydeligt, at boligselskaber og ejendomsinvestorer har sat fokus det helt forkerte sted i opførelsen af deres nybyggerier:

“Mange af nybyggerierne består af boliger på 3 værelser eller mere. Ved flere af dem ses det, at udlejerne tilbyder nedsat eller ligefrem gratis husleje i den første periode af en lejeaftale. Det er et helt tydeligt tegn på, at udlejerne har problemer med at få lejet boligerne ud. Det ville have været mere optimalt at have opført flere mindre lejligheder, for dem er der stor efterspørgsel på fra byernes mange studerende og det stigende antal singler”.

Nej til deleboliger

Problemet bliver da heller ikke mindre, når flere udlejere nægter at leje deres lejeboliger ud som deleboliger, eller giver fortrinsret til par. Dette gør det også svært at finde noget, for de studerende, som søger boliger sammen, i håb om at gøre det nemmere for dem selv.

Udbud og efterspørgsel i landets 10 største byer

34%

23%

6%

Hele undersøgelsen kan ses her. Hvor udbud og efterspørgsel, for hver af landets ti største byer, også kan ses.

Om undersøgelsen
Akutbolig.dk har undersøgt de boligsøgendes præferencer i forhold til antallet af værelser. Undersøgelsen er baseret på data om 137.551 brugeres konkrete søgekriterier i landets ti største byer. Data om udbuddet af boliger er baseret på data om 16.477 boliger i de ti byer, der har været annonceret ledige på Akutbolig.dk i 2020.

Information om Akutbolig.dk

Akutbolig.dk
Vestergade 48H, 2.
8000 Aarhus

Akutbolig.dk blev lanceret i 2011 og er i dag en af landets største boligportaler for ledige lejeboliger. Akutbolig.dk er det sted, hvor danskerne går hen for at finde hjem, uanset om de søger i nord, syd, øst eller vest. På Akutbolig.dk annonceres dagligt nye ledige lejeboliger på tværs af landet fra en lang række af udlejere - både private og professionelle, store og små udlejere.

Følg pressemeddelelser fra Akutbolig.dk

Flere pressemeddelelser fra Akutbolig.dk