Danskernes brug af Dankort i september 2018

I september steg antallet af betalinger med Dankort med 0,56 procent og forbruget med Dankort med 2,09 procent i forhold til samme måned sidste år.

Oversigt over brug af Dankort i september 2018

Vækst

Samlet antal betalinger med Dankort (mio.)

Dankort-forbrug i alt (mia. DKK)*

29,2

28,6

Dankort-forbrug fysisk handel (mia. DKK)

21,9

Dankort-forbrug online (mia. DKK)*

5,7

Dankort-forbrug øvrige**

1,5

*Tallene for forbrug og betalinger er eksklusive pengeoverførsler via mobil, hvor Dankort er brugt. Disse overførsler udgør omkring 2-3% af det totale antal betalinger med Dankort. Tallene i tabellen er afrundet for overskuelighedens skyld.

** Dækker blandt andet over selvbetjening på broer, parkering, tankstationer osv.

Kontaktoplysninger:

Mads Allingstrup, presserådgiver hos Nets

M: +45 29 48 26 46

E: maall@nets.eu

DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS og Nets indgår ny aftale om Dankort og internationale betalingskort8.11.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

BOKIS og Nets har indgået en 5-årig aftale med Nets om fortsat udstedelse af Dankort. Det betyder, at kunder i BOKIS-institutterne fortsat vil kunne betale med Dankort, som de kender det i dag, og dermed gøre brug af den mest udbredte betalingsløsning herhjemme. Samtidig har parterne fornyet deres aftale om håndtering af betalinger med internationale betalingskort. ”Vi bakker op om Dankortet, som er danskernes foretrukne betalingsform. Det har vi gjort indtil nu, og det er aftalen et udtryk for, at vi fortsætter med”, siger direktør i BOKIS og Lokale Pengeinstitutter, Jan Kondrup. Søren Nicolaisen, der udgør den anden halvdel af direktionen af BOKIS og samtidig er direktør for Landsdækkende Banker er enig. ”Uden at løfte sløret for detaljerne, så synes vi, at vi har opnået en særdeles konkurrencedygtig aftale for de mindre og mellemstore pengeinstitutter”, siger han. Til sammen repræsenterer BOKIS-institutterne ca. 45 procent af det danske kortbetalingsmarked. Der er tale om Sydbank, S