Danskernes brug af Dankort i 2018

I 2018 steg antallet af betalinger med Dankort med 2,42 procent og forbruget med Dankort steg med 1,07 procent i forhold til 2017

Oversigt over brug af Dankort i hele 2018

Vækst

Samlet antal betalinger med Dankort (mio.)

2,42%

Dankort-forbrug i alt (mia. DKK)*

1,07%

I december faldt antallet af betalinger med 0,91 procent, mens forbruget med Dankort faldt med 3,5 procent.

Oversigt over brug af Dankort i december 2018

Vækst

Samlet antal betalinger med Dankort (mio.)

Dankort-forbrug i alt (mia. DKK)*

35,3

36,6

Dankort-forbrug fysisk handel (mia. DKK)

26,8

Dankort-forbrug online (mia. DKK)*

7,2

Dankort-forbrug øvrige**

1,3

*Tallene for forbrug og betalinger er eksklusive pengeoverførsler via mobil, hvor Dankort er brugt. Disse overførsler udgør omkring 2-3% af det totale antal betalinger med Dankort. Tallene i tabellen er afrundet for overskuelighedens skyld.

** Dækker blandt andet over selvbetjening på broer, parkering, tankstationer osv.

Nets har gennem en længere periode løbende udsendt tal for brugen af Dankort. Disse tal bliver analyseret i forskellige sammenhænge, blandt andet som indikator for dansk økonomi og forbrug. Brugen af andre typer betalingsmidler har imidlertid gradvist gjort dette billede stadig mere sammensat. Derfor vil Nets fremover henvise til Nationalbankens kvartalsstatistik om betalinger i Danmark, der giver et samlet billede af udviklingen.

Kontaktoplysninger:

Mads Allingstrup, presserådgiver hos Nets

M: +45 29 48 26 46

E: maall@nets.eu

Nets jatkaa laajentumistaan Puolassa muodostamalla strategisen allianssin Przelewy24:n kanssa11.2.2019 10:00:00Pressemeddelelse

Nets muodostaa strategisen allianssin Puolan johtavan online-maksupalvelutarjoajan Przelewy24:n kanssa. Uusi yhteistyö on jatkoa hiljattain loppuun saatetulle Dotpay/eCard-kaupalle ja se vahvistaa entisestään Netsin asemaa Puolassa, jossa digitaalinen maksaminen on voimakkaassa kasvussa. Przelewy24:n asiakkaat pääsevät yhteistyön myötä hyötymään laajemmasta, alan kehittyneintä tekniikkaa edustavasta sähköisen kaupan tuotevalikoimasta.