Landbrug & Fødevarer

Danskerne vil have symmetriske juletræer

Del

Jagten på det perfekte, symmetriske juletræ fylder signifikant mere i år end sidste år. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. Her svarer over hele 55 pct. af danskerne, at juletræets symmetriske udsende er vigtigt, når de skal vælge juletræ. Det er signifikant flere end sidste år, hvor kun 38 pct. svarede det samme.

Symmetri står øverst på danskernes ønskesedler i år. I hvert fald når det gælder juletræet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer.

I undersøgelsen svarer 55 procent af danskerne, at juletræets symmetriske udsende er vigtigt, når de skal vælge det juletræ, der skal pynte hjemme i stuen. Det er signifikant flere end sidste år, hvor kun 38 procent svarede, at træets symmetriske udtryk var vigtigt. Og det bringer ’symmetrisk udsende’ øverst på listen over, hvad der er vigtigt for danskerne, når de skal købe juletræ.

- Vi ser en ret stor stigning i år i antallet af danskerne, der gerne vil have et flot symmetrisk juletræ, når vi sammenligner med sidste år. Corona krisen har allerede ændret meget i vores adfærd, herunder at vores hjem er blevet vigtigere end nogensinde før. Det er derfor nærliggende at tro, at Corona også påvirker vores jul på andre måder end at vi måske er færre samlet end normalt. Vi vil især i år gerne have en dejlig perfekt juleaften, når nu verden udenfor hoveddøren kan føles usikker, siger Per Vesterbæk, analysechef i L&F.

Danskerne finder juletræet lokalt

Når jagten sætter ind efter det perfekte symmetriske juletræ, besøger danskerne ofte en lokal producent. Faktisk køber hele 65 procent af danskerne deres juletræ hos en lokal producent i år ifølge undersøgelsen – og heraf vælger lidt under halvdelen af fælde træet selv.

Hos juletræsforhandleren Roerstensgaard i udkanten af Ishøj kan man godt mærke, at julen og det rette juletræ er vigtigere for danskerne i år:

- Vi sælger altid mange juletræer her på gården, men i år har der virkelig været gang i salget. Sammenlignet med sidste år har jeg solgt 30-40 pct. flere juletræer i de sidste to weekender end jeg gjorde sidste år. Det virker til, at langt flere er på jagt efter et juletræ i år. Det har nok noget at gøre med corona, da mange måske holder flere, men mindre, juleaftensfester og så bliver mange nok hjemme fra den årlige julerejse. Og det betyder, at flere end normalt har brug for et juletræ, siger Roerstensgaards gårdejer Peter Bertelsen og tilføjer:

- Så det glæder mig da meget. Jeg går jo og passer de her træer hele året, så det er skønt, der er så mange, der gerne vil have dem med hjem og pryde stuen.

Du kan læse mere om undersøgelsen her (PDF).

Kontakter

Yderligere info om undersøgelsen via presserådgiver Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 61702047

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer
Axelborg, Axeltorv 3
1609 København V

3339 4000https://www.lf.dk/
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder

Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer

Økologieksporten er næsten fordoblet på fem år – men coronaen giver udfordringer8.12.2020 08:48:27 CETPressemeddelelse

Danmark fastholder sin position som et stærkt økologiland. Eksporttallene fra 2019, som netop er offentliggjort, viser, at eksporten af økologiske varer steg i 2019 og endte med et resultat på tre mia. kroner. Det betyder, at den økologiske eksport er næsten fordoblet på fem år. Verden har dog forandret sig meget i 2020, hvor corona-virus har domineret verdensmarkedet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum