Danskerne vil aflevere mange flasker og dåser ad gangen

De seneste tre måneder har Dansk Retursystem testet Drop & Go - en ny måde at aflevere pantflasker og dåser på - i Rødovre Centrum. Rekordmange har benyttet sig af den hurtigere måde at aflevere pant på, men i går lukkede Drop & Go, og det er der en god grund til.

Der er blevet afleveret 1,5 mio. dåser og flasker i Drop & Go i løbet af testperioden.

Dansk Retursystem udvikler og tester løbende nye afleveringsmuligheder til forbrugerne. Drop & Go er en løsning, der tilgodeser de forbrugere, som skal af med mange emballager, og derfor har miljøvirksomheden valgt at teste det i marts, april og maj måned i Rødovre Centrum. I går var testperiodens sidste dag.

Drop & Go fungerer ved, at du hælder de tomme dåser og flasker ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten bliver udbetalt. Maskinen tæller op til 120 emballager i minuttet. Det er tre gange så hurtigt som flaskeautomater i butikkerne.

”Drop & Go er oprindeligt udviklet som en festivalløsning, men vi ønskede at teste systemet i det offentlige rum. Målet var at undersøge, om der var interesse for det blandt forbrugerne - om folk så at sige ville flytte sig efter det. Og det må man sige, de gerne vil,” fortæller Marlene Fris, som er markedsdirektør i Dansk Retursystem.

En succes der kan udvikles på

Faktisk var succesen så stor, at Drop & Go i Rødovre Centrum i perioden var det sted i landet, hvor der blev afleveret flest tomme pantflasker og -dåser. Den sidste weekend, Drop & Go var åben, blev der afleveret 70.000 emballager. Og i alt blev der afleveret næsten 1,5 mio. tomme dåser og flasker i løbet af de tre måneder, systemet blev testet. Men nu lukker det igen, og det er der ifølge Marlene Fris en god grund til.

”Drop & Go er ikke designet til at være en permanent løsning, bl.a. fordi den er bemandet og dermed simpelthen for dyr. Det kan lade sig gøre på en festival i en uges tid, men ikke ellers. Men vi har set, at behovet for den her type afleveringssystem er der – så vi tager de gode erfaringer og tilbagemeldinger med retur til vores udviklingsafdeling, hvor vi hele tiden arbejder på at gøre det lettere og hurtigere for danskerne at aflevere tomme emballager.”

I løbet af efteråret bliver det besluttet, om Drop & Go kan udvikles til at blive en permanent løsning. Og hvad skal der så ske med den i mellemtiden? Det har Marlene Fris svaret på:

”Nu skal Drop & Go tilbage, hvor den er tiltænkt. På sommerens festivaller.”

Dansk Retursystem arbejder løbende på nye og anderledes løsninger, som f.eks. vores pantstationer, som findes 12 steder fordelt rundt i landet.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Solcelledrevet, mobil udstilling på tur i sommerlandet17.5.2018 10:18pressemeddelelse

Hvad sker der i flaskeautomaten, og hvor meget energi sparer man ved at genanvende dåser og flasker? Det, og andre klimaspørgsmål, får du svar på, når Dansk Retursystem sender deres solcelledrevne udstilling Learning Lab på tur rundt i landet som en del af projektet Gang i Danmark. Lemvig var den første af i alt ca. 20 byer, der fik besøg af udstillingen, hvor du også kan prøve interaktive spil og blive mast flad som en dåse, der skal smeltes om.

Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Cirkulær økonomi er mere end en smuk tanke4.4.2018 08:33pressemeddelelse

Lars Klepsch er nyudnævnt finansdirektør i det, han selv kalder ”en af Danmarks mest spændende miljøvirksomheder.” Han er motiveret af at være en del af en formålsdrevet virksomhed, som efter 16 år i et marked i vækst nu står over for nye investeringer. Lars Klepsch er overbevist om, at flere virksomheder i fremtiden vil arbejde med cirkulær økonomi og dermed hele værdikæden frem for udelukkende at profitmaksimere i traditionel forstand.