Danskerne vil aflevere mange flasker og dåser ad gangen
Dansk Retursystem udvikler og tester løbende nye afleveringsmuligheder til forbrugerne. Drop & Go er en løsning, der tilgodeser de forbrugere, som skal af med mange emballager, og derfor har miljøvirksomheden valgt at teste det i marts, april og maj måned i Rødovre Centrum. I går var testperiodens sidste dag.
Drop & Go fungerer ved, at du hælder de tomme dåser og flasker ned i en sluse, hvorefter de bliver talt automatisk, og panten bliver udbetalt. Maskinen tæller op til 120 emballager i minuttet. Det er tre gange så hurtigt som flaskeautomater i butikkerne.
”Drop & Go er oprindeligt udviklet som en festivalløsning, men vi ønskede at teste systemet i det offentlige rum. Målet var at undersøge, om der var interesse for det blandt forbrugerne - om folk så at sige ville flytte sig efter det. Og det må man sige, de gerne vil,” fortæller Marlene Fris, som er markedsdirektør i Dansk Retursystem.
En succes der kan udvikles på
Faktisk var succesen så stor, at Drop & Go i Rødovre Centrum i perioden var det sted i landet, hvor der blev afleveret flest tomme pantflasker og -dåser. Den sidste weekend, Drop & Go var åben, blev der afleveret 70.000 emballager. Og i alt blev der afleveret næsten 1,5 mio. tomme dåser og flasker i løbet af de tre måneder, systemet blev testet. Men nu lukker det igen, og det er der ifølge Marlene Fris en god grund til.
”Drop & Go er ikke designet til at være en permanent løsning, bl.a. fordi den er bemandet og dermed simpelthen for dyr. Det kan lade sig gøre på en festival i en uges tid, men ikke ellers. Men vi har set, at behovet for den her type afleveringssystem er der – så vi tager de gode erfaringer og tilbagemeldinger med retur til vores udviklingsafdeling, hvor vi hele tiden arbejder på at gøre det lettere og hurtigere for danskerne at aflevere tomme emballager.”
I løbet af efteråret bliver det besluttet, om Drop & Go kan udvikles til at blive en permanent løsning. Og hvad skal der så ske med den i mellemtiden? Det har Marlene Fris svaret på:
”Nu skal Drop & Go tilbage, hvor den er tiltænkt. På sommerens festivaller.”
Dansk Retursystem arbejder løbende på nye og anderledes løsninger, som f.eks. vores pantstationer, som findes 12 steder fordelt rundt i landet.
Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver genanvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.
Nøgleord
Kontakter
Flere informationer og aftaler om interview fås hos kommunikationsdirektør Hanne Luke på tlf. 20 14 05 18 eller hlu@danskretursystem.dk
Billeder
Links
Information om Dansk Retursystem
Hver dag pantes 5,2 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 210.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Retursystem
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Retursystem
NTO skal levere automatiseret optælleanlæg til ny pantfabrik30.5.2024 08:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Det bliver automationsvirksomheden NTO, der skal levere optælleanlægget til Dansk Retursystems nye pantfabrik i Fredericia. Anlægget skal håndtere flasker og dåser med pant, fra de kommer ind på fabrikken, til de bliver optalt, og flasker og dåser derefter sendes til genanvendelse.
Ny pantfabrik får sorteringsanlæg fra Bollegraaf6.5.2024 11:04:42 CEST | Pressemeddelelse
Nederlandske Bollegraaf Group har vundet udbuddet om sorteringsanlægget til Dansk Retursystems kommende pantfabrik i Fredericia. Her vil der dagligt skulle sorteres 2,5-3,5 mio. flasker og dåser, som kommer ind gennem pantsystemet vest for Storebælt.
Kasper Schmidt bliver ny CEO i Dansk Retursystem5.4.2024 13:21:55 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Retursystem henter Kasper Schmidt som ny administrerende direktør. Han kommer fra en stilling som CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S og tiltræder 1. august hos Dansk Retursystem, som driver det danske pant- og retursystem. Her afløser han Lars Krejberg Petersen, der har ønsket at fratræde i 2024.
Pant-markedet har stabiliseret sig efter år med vild vækst14.3.2024 08:27:05 CET | Pressemeddelelse
Efter flere år med vækst i antallet af flasker og dåser, der kom retur i pantsystemet, er der i 2023 kommet 2 mia. flasker og dåser retur, hvilket er lige så meget som året før. Også returprocenten på 92 er den samme. Dermed ser de senere års vækst ud til nu at have stabiliseret sig på et højt niveau. Det fremgår af Dansk Retursystems årsrapport.
Hurtigere udbetaling af pant kommer dagligvarehandlen til gode4.3.2024 14:06:41 CET | Pressemeddelelse
Fremover får dagligvarehandlen og andre, der får hentet pantflasker og dåser af Dansk Retursystem, udbetalt panten op til 14 dage hurtigere end hidtil. Et ønske fra dagligvarehandlen, der påvirker deres likviditet positivt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum