Danskerne panter som aldrig før

92 procent af alle flasker og dåser med pant kom retur sidste år, og det er ny rekord. I alt kom mere end 1,4 mia. flasker og dåser retur til genanvendelse. Adm. direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, glæder sig over, at danskerne bakker op om pantsystemet, som i 2019 sparede klimaet for over 150.000 tons CO2.

Danskerne afleverede  fem procent flere flasker og dåser til genanvendelse i 2019.
Danskerne afleverede fem procent flere flasker og dåser til genanvendelse i 2019.

2019 satte nye rekorder for den cirkulære økonomi i Danmark. 61 mio. flere flasker og dåser kom retur i forhold til året før, hvilket er en stigning på fem procent. Samtidig steg returprocenten til hele 92 procent. Året før var tallet 89 procent.

”Det danske pantsystem er et af verdens bedste, og det skyldes ikke mindst, at danskerne bakker op om systemet. Derfor er den rekordhøje returprocent, vi ser i 2019, også noget, alle danskere kan være stolte af at have bidraget til,” siger adm. direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

Tal for plastikemballager er helt i top
Særligt godt går det for plastikflaskerne. Her kommer hele 94 procent retur og bliver genanvendt. Det er gode nyheder i en tid, hvor der er fokus på plastikforurening.

”Plastik fyldte meget i danskernes bevidsthed i 2019, og i forbindelse med, at der kom pant på saft og juice, stod vi bag kampagnen ”Plastik er fantastisk”. Her var budskabet, at vi godt kan bruge plastik som materiale til fx drikkeemballager, når bare vi sørger for at genanvende materialet. Derfor er vi også glade for at se, at hele 94 procent af alle plastikflasker med pant kom retur i 2019,” siger adm. direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

Sidste år blev pantsystemet udvidet med juice og saft og med dem er flere end 1700 nye produkter blevet en del af pantsystemet. Derfor forventer Lars Krejberg Petersen også, at mængderne stiger yderligere næste år.

“Mængden af engangsdrikkeemballager stiger år for år. I Danmark har vi et pantsystem, som har formået at følge med de øgede mængder. Samtidig bliver vi stadig bedre og bedre til at genanvende materialerne til gavn for miljø og klima,” siger Lars Krejberg Petersen.

Nøgletal for 2019

Der blev afleveret mere end 1,4 mia. flasker og dåser med pant til genanvendelse i 2019

Det svarer til, at 54.854 tons glas, plast og aluminium blev sendt til genanvendelse i 2019

I alt sparede pantsystemet klimaet for mere end 150.000 tons CO2 i 2019

Mere end ni ud af ti flasker og dåser kom retur til genanvendelse

For plastikflasker var returprocenten i 2019 på 94 procent

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90, eller på: 41 62 42 45

Hele 94 procent af alle plastikemballager med pant kom retur sidste år.
Aluminiumsballer lastet på trailer.

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.