KonditorBager A/S

Danskerne går amok i hjemmebag

Mere end 60 procent af alle danskere bager selv til julen, og bagerkurser boomer under corona. Her får du konditorchef bedste tips til de tre af de mest traditionsrige julesmåkager.
Anette Drengsgaard råder til at bage de tre klassiske julesmåkager: vaniljekransen, brunkagen og klejnen, da du med enkelte råd, let kan lave de tre juleklassikere. Foto: PR.

Brunkager, vaniljekranse og klejner. Julen lokker danskerne i køkkenet i stor stil. Ifølge Coops juleanalyse 2019 bager 63 procent af alle danskere i december, hvilket er en stigning på 12 procent fra året før. Ser man på børnefamilierne alene er det hele 75 procent, der selv laver pebernødder og andet knas til højtiden.

Den store interesse for at bage selv kan også mærkes på Danmarks største aftenskole.

– Bagekurser er sindssygt efterspurgte. Nogle kurser er endda blevet endnu mere populære under corona. Folk har fundet en glæde i køkkenet og tænder på at lave bagværk, der smager godt – og så er der også mange udstyrsentusiaster, der elsker at nørde grej, siger Bettina Brønnum Lohse, bageunderviser på FOF bagekurser.

Konditor tipper kunderne

Danskernes bagelyst giver ekstra aktivitet hos den landsdækkende konditor- og bagerkæde KonditorBager. Her har bagermestrene ikke bare travlt med at sælge juleknas, men også med at svare på bageglade kunders spørgsmål.

Hjemmebag vækker interessen for godt bagværk, og det giver kunder i butikken. Mange er nysgerrige på vores erfaring og vender bageteknikker og gode ideer med os, siger Anette Drengsgaard, konditorchef ved KonditorBager i Bjerringbro.

Hun råder altid kunderne til at vælge de gode råvarer for smagens skyld og sætte god tid af til arbejdet. Bager man med børn, er det vigtigt at have ingredienserne klar og kende opskriften i detaljer, understreger hun.

Anette Drengsgaard giver her sine bedste tips til de klassiske julesmåkager: brunkagen, klejnen og vaniljekransen.

Brunkagen: Rul dejen i aflange ”ruller” med den ønskede diameter, og lad den stå i fryseren natten over. Næste dag skæres dejen i helt tynde skiver, hvilket er nemmest, hvis den kun er meget let optøet. I dejen bør du bruge smør, da det giver den helt rigtige smag. Nødderne, der skal i brunkagen, får også en bedre smag, hvis du rister dem på forhånd. Her kan man både bruge hasselnødder eller mandler alt efter præference. Brunkagen skal bages på en lavere temperatur end andre småkager. Det bedste resultat opnås ved ca. 180 grader i omkring 8 minutter, men bagetiden afhænger af ovnen og kagernes tykkelse, så prøv dig frem.

Klejnen: Ligesom med brunkagen er det bedst at lave dejen dagen før, og her skal der ikke spares på citronen. Når klejnen skal formes, skal de ikke laves for tykke, da det giver større risiko for, at kagen bliver tør. Ved kogningen skal du holde godt styr på temperaturen af olien, som skal holdes præcis ved 180 grader under hele tilberedningen. Hvis den svinger bare 10 – 20 grader, går det udover kvaliteten. Du kan i princippet bruge alle olier, og du kan også koge klejnerne i svinefedt, der dog afgiver en karakteristisk smag, som nogle elsker og andre ikke. Når klejnerne lægger sig i overfladen, skal de vendes, så kagerne kan få den gyldne farve på begge sider. Herefter tager du klejnerne op af gryden og lægger dem på et viskestykke eller køkkenrulle, der kan tage den overskydende olie.

Vaniljekransen: Vaniljekransen stiler krav til, at du har det rigtige udstyr, men derudover er det let at nå i mål med et smukt og velsmagende eksemplar. I dejen bør du altid bruge smør og mandler eller mandelmel. Og vælg også altid de noget dyrere vaniljestænger fremfor vaniljesukker. Det sikrer den rigtige og gode smag. Når vaniljekransen skal formes, kan du bruge en sprøjtepose eller køre dejen gennem en gammeldags kødhakker. Til sidst bager du kransene ved cirka 210 grader, til de er gyldne – husk at holde godt øje med ovnen.

Tina Schou
Brand Manager, KonditorBager
Tina@konditorbager.dk

Anette Drengsgaard
Konditorchef, KonditorBager

Billeder

Download
Citron er en central ingrediens i klejnen, som helst skal koges i svinefedt med en stabil temperatur på 180 grader, for at opnå det lækreste resultat. Foto: PR.
Download
Formen på vaniljekransen kan være svær at mestre, men med en sprøjtepose eller en kødhakker kan du let skabe den runde form på småkagen. Foto: PR.
Download
Ved at lade brunkagedejen stå i fryseren natten over, er det lettere at skære den ud i tynde og lige skiver. Fyld dejen med smør og ristede nødder, for at opnå den bedste smag. Foto: PR.
Download
– Du skal altid vælge de gode råvarer, det giver den bedste smag. Som tommelfingerregel hænger pris og kvalitet sammen, så kig efter tilbuddene. Og hvis der er en bestemt slags nødder, marcipan eller chokolade, du foretrækker, skal du ikke tøve med at købe dem, siger Anette Drengsgaard, der er konditorchef ved den landsdækkende bager- og konditorkæde, KonditorBager.

Information om KonditorBager A/S

KonditorBager A/S
Priorsvej 31
8600 Silkeborg