Ingeniørforeningen, IDA

Danskerne er skeptiske overfor elbiler

Del

Elbilen er endnu ikke et attraktivt valg, når vi anskaffer os en ny bil, viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA. Barrierer som pris, batterilevetid og manglende ladestandere står i vejen.

Prisen skal ned, batteriet skal leve længere, og så skal der være en overflod af tilgængelige ladestandere, før vi er klar til at kaste penge efter en elbil. Det er konklusionen i en ny befolkningsundersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA. I undersøgelsen har 2.000 danskere svaret på, hvor stor sandsynligheden er for, at de ville vælge en elbil, hvis de skulle anskaffe sig en ny bil. Kun 13 pct. svarer, at de ville vælge en elbil. De adspurgte i undersøgelsen peger på, at barrierer som pris, mangel på ladestandere og batterilevetid gør, at de ikke ser elbilen som en et oplagt valg.

»En omstilling af den danske transportsektor er nødvendig for at reducere vores klimabelastning, og her skal elbilerne bidrage som en del af løsningen. Vi bliver nødt til at gøre det attraktivt for folk at vælge en elbil, når de skal anskaffe sig en ny bil. Derfor haster det også med, at politikerne sætter skub i tiltagene, der skal gøre det nemmere og billigere at vælge en elbil,« siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for IDA.

Godt 2 ud af 3 af de adspurgte i undersøgelsen peger på, at elbilerne endnu er for dyre. Mens vi vælter os i klimahandleplaner for andre sektorer som affald og energi, er anbefalingerne fra Elbilskommissionen lige på trapperne, som har til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan den grønne omlægning af den danske bilpark skal foregå. Kommissionen skal netop også kigge på afgiftssporet.

»Vi bliver nødt til at kigge på en eller anden form for afgiftsfritagelse, så en elbil bliver et mere naturligt valg for flere. Jeg ser også gerne, at man kom med et afgiftsregime, der gælder de næste 10 år, så der bliver skabt en vis tryghed for bilkøbere og -sælgere om afgifterne på alle biltyper. Hvis elbilerne skal være afgiftsfrie, så må politikerne finde en anden måde at finde de penge, som benzin- og dieselbiler hvert år bidrager med til statskassen,« siger Thomas Damkjær Petersen.

Ifølge beregninger fra IDA bør Danmark forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler allerede fra 2022, hvis transportsektoren skal bidrage tilstrækkeligt til en CO2-reduktion på 70 procent i 2030, som er nedfældet i den klimalov, der blev vedtaget af Folketinget sidste år.

Forestil dig at du skulle have en ny bil. Hvor sandsynligt ville det være at du ville vælge en elbil?

1 - Slet ikke sandsynligt

16%

2

16%

3

23%

4

20%

5 - Meget sandsynligt

13%

Ved ikke

12%

I alt

100%

Hvordan vil du vurdere følgende udsagn som en barriere for at du vil købe en elbil: De er for dyre

1 - Ingen barriere

4%

2

4%

3

13%

4

24%

5 - Meget stor barriere

45%

Ved ikke

11%

I alt

100%

Nøgleord

Kontakter

Tina Splidsboel, presserådgiver - tlf. 60 666 700 - e-mail: tsp@ida.dk

Information om Ingeniørforeningen, IDA

Ingeniørforeningen, IDA
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V

33 18 48 48http://ida.dk/

Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum