Danskerne er gode til at gennemskue digital svindel
En ny analyse om danskernes kendskab til informationssikkerhed viser, at mange danskere fortsat udsættes for såkaldte phishing-forsøg. Heldigvis viser analysen også, at danskerne generelt er gode til at gennemskue forsøg på digitalt svindel.
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner står bag analysen, der viser, at 57 procent af danskerne har været udsat for forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald, men kun 1 procent af dem faldt i fælden og udleverede de personlige oplysninger.
I en tilsvarende undersøgelse fra 2020, havde 64 procent af danskerne oplevet forsøg på phishing og 2 procent blev svindlet.
”Jeg er glad for at se, at rigtig mange danskere har fået en god digital sikkerhedskultur ind under huden, og at få danskere falder i de digitale fælder. Vi må dog ikke læne os for langt tilbage, for det kan have store konsekvenser, når man bliver offer for et digitalt svindelnummer. Vi skal fortsætte med at øge kendskabet til den gode digitale adfærd og styrke danskernes kompetencer inden for digital sikkerhed,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
”Vi ser en bekymrende udvikling i den digitale kriminalitet i disse år, og de kriminelle er ofte ét eller flere skridt foran. Derfor er det utrolig opløftende, at danskerne er blevet så gode til at gennemskue, hvornår der er tale om snyd. Men det gør det ikke alene. I kommunerne har vi et stort fokus på at uddanne og vejlede vores medarbejdere, så de har en sikker adfærd og dermed passer godt på danskernes oplysninger,” siger formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg Peter Rahbæk Juel.
”I regionerne gør vi vores yderste for at passe godt på dine sundhedsdata, og vi er med i kampagner om cybersikkerhed. Sundhedsvæsenet er dybt afhængigt af danskernes tillid. Det er positivt, at danskerne er gode til at gennemskue digital svindel på mail, sms eller telefon. For svindlerne er derude. Sikker digital adfærd hos danskerne kombineret med høj cybersikkerhed er vores bedste fælles værn,” siger formand for Danske Regioner Anders Kühnau.
Hvert år i oktober afholdes national cybersikkerhedsmåned, som sætter fælles fokus på digital sikkerhed i Danmark, og Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner har i den forbindelse gennemført flere borgerrettede kampagner om cybersikkerhed. Senest har en kampagne med skuespilleren Bodil Jørgensen mindet folk om, at banker og offentlige myndigheder ikke uopfordret vil bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.
Om analysen
Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner tager hvert andet år temperaturen på, hvor godt borgere og offentligt ansatte efterlever anbefalingerne til en sikker digital adfærd samt barrierer, der kan stå i vejen for en god digital adfærd.
Hent analysen ’Danskernes kendskab til informationssikkerhed 2022’ her og find tidligere analyser fra 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 og 2020 her.
Fakta: Hvad er phishing?Phishing er en form for svindel, hvor svindlerne forsøger at narre personlige oplysninger, som fx kodeord, betalingskortoplysninger eller MitID-oplysninger, fra offeret. Offeret kan fx blive lokket til at udlevere sine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller blive bedt om at klikke på et link, som fører til en falsk loginside, hvor offeret kan indtaste sine loginoplysninger. Phishing kan både foregå via mail, sms eller telefonopkald. Hvis offeret falder for svindelnummeret, kan det få konsekvenser i form af økonomiske tab, identitetstyveri eller tab af data. |
Nøgleord
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Digitaliseringsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner16.12.2025 09:10:30 CET | Pressemeddelelse
Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.
Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor16.12.2025 08:17:23 CET | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor kan styrke opgaveløsningen, gøre mødet med det offentlige bedre og frigøre mere tid til det vigtige. Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor indgået en aftale om storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
