Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb
Når Lidls kunder afleverer deres tomme pantflasker og dåser i pantautomaten, kan de med et enkelt tryk vælge at trykke på donationsknappen på automaten, og så går beløbet ubeskåret til Danske Hospitalsklovne. Det er der i 2020 10 % flere kunder, som har valgt i forhold til året før.
Samarbejdet mellem Lidl og Danske Hospitalsklovne har gennem årene budt på en lang række forskellige aktiviteter. Lidls kunder har i hele 2020 kunne støtte Danske Hospitalsklovnes arbejde gennem både pantdonationer, kampagner og i december gennem køb af bl.a. konfekt, kager og chokolade fra dagligvarekædens Favorina produktserie.
”Vi er meget glade for at vores kunder igen bakker op omkring vores samarbejde med Danske Hospitalsklovne. At vi i 2020 overgår sidste års donation med 10 %, er jeg virkelig glad for. 2020 har været et svært år for mange af vores faste samarbejdspartnere, men vi har fundet nye veje og løsninger i forhold til at fastholde niveauet for vores donationer. Det er helt fantastisk at vi trods coronakrisen kan se en stigning i pantdonationer i forhold til 2019. Vores samlede indsatser og initiativer gør, at vi igen kan donere i omegnen af 1.500.000 DKK til Danske Hospitalsklovne,” fortæller CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen.
En gerning som ifølge Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne, gør stor gavn for de børn som er indlagt på landets hospitaler.
”Vi er både glade og ydmyg over at Lidls kunder igen i år vælger at donere deres pant til vores arbejde med at sprede glæde for de indlagte børn og deres familier. Det gør en kæmpe forskel – så der skal lyde en kæmpe tak fra hele foreningen”.
Trods Corona-epidemien er Danske Hospitalsklovne der stadig for de indlagte børn og deres familier. Nogen steder på sædvanligvis vis med besøg på hospitalerne, andre steder er de med på en skærm, når børnene f.eks. skal have taget blodprøver. Klovnene kører også ud og camperer foran sygehusene og leger med børnene foran vinduerne.
I november 2020 var Lidl samarbejdspartner på årets godnatkampagne, hvor hospitalsklovnene tog rundt på sygehusene og hyggede om de indlagte børn med tryllestøv, godnatsange og eventyrlige historier.
”Vi har et fantamastisk samarbejde med Danske Hospitalsklovne. Lidls kunder fik mulighed for at støtte godnatbesøgene ved at købe Lupilu-sutter og en bakke økologiske æg fra Danæg i vores butikker landet over. Her donerede vi en krone for hvert solgt produkt. Jeg håber, coronaen slipper taget i Danmark i år, og vi i højere grad kan mødes ansigt til ansigt,”fortæller CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen.
Læs mere om samarbejdet her: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/samfund/subitems/undersider/danske-hospitalsklovne
Faktaboks
- Lidl har siden 2012 haft et tæt samarbejde med Danske Hospitalsklovne, og fra foråret 2015 har vi været hovedsponsor.
- Lidl støtter hospitalsklovnene løbende gennem året, bl.a. ved salg af Favorina produkter til jul og som hovedsponsor af Klovneløb
- Lidl har donationsknapper på samtlige flaskeautomater i kædens butikker. Flaskepanten bliver doneret lokalt, og kunderne kan ved flaskeautomaten se, hvilke hospitalsklovne der kommer på det lokale sygehus.
- Tal er baseret på 133 butikker. Ni butikker er åbent i løbet af 2020.
Om foreningen Danske Hospitalsklovne
Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der ønsker at nå ud til alle indlagte børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn.
Pt. har Danske Hospitalsklovne 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 7.000 klovnebesøg fordelt på landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. I februar 2021 færdiguddannes yderligere 10 hospitalsklovne, som gør, at endnu flere indlagte børn kan få besøg.
Derudover besøger hospitalsklovnene særtilbud og institutioner for børn og unge, blandt andet otte børnepsykiatriske dag- og døgnafsnit. Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelingerne og lønnes af foreningen. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
Kontakter
Kommunikationskonsulent i Danske Hospitalsklovne:
Samia Birchholdt, samia@danskehospitalsklovne.dk eller 31 35 38 66
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl er kommet til Rødbyhavn18.4.2024 10:46:58 CEST | Pressemeddelelse
Glade smil og forårsstemning prægede torsdag morgen de mange fremmødte ved Lidls nye butik i Rødbyhavn. Dagen begyndte med smurte sandwich og kaffe før borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klippede det røde bånd og slog dørene op til dagligvarekædens tredje butik på Lolland.
Lidl vinder B.T.s pristjek på 40 dagligvarer17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigst at handle i Lidl. Det slår B.T. fast efter Lidl præsterede den billigste kurv på tværs af den danske dagligvarebranche. Pristjekket vurderer den samlede pris på 40 basisprodukter. Herunder blandt andet frugt og grønt, mejeri, brød og kød.
Lidl åbner sin første butik i Rødbyhavn11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag d. 18. april får Rødbyhavn endelig sin første Lidl, når dagligvarekæden åbner sin tredje butik på Lolland. I front for butikken står butikschef Mathias Kruse Petersen, som er født og opvokset i havnebyen.
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum