Danskerne bakker op om fremrykning af kommunale byggerier

Kommunerne bør fremrykke investeringer i byggerier og veje, mens offentlige institutioner og arbejdspladser er lukket på grund af coronavirus, svarer et flertal af danskerne i en ny spørgeundersøgelse. Dansk Byggeri opfordrer kommunerne til hurtigt at sende opgaverne videre til virksomhederne, så flest mulige medarbejdere undgår at blive sendt hjem.

69 procent af danskerne mener, at kommunerne i højere grad bør investere i fx renovering af børnehaver og skoler eller ny asfalt på vejene, nu hvor dele af det offentlige Danmark er lukket. Hver fjerde mener, at kommunerne i meget højere grad bør investere under coronakrisen.

Det viser en ny spørgeundersøgelse, som analysebureauet Opeepl Denmark har foretaget for Dansk Byggeri.

- Kommunerne har bred opbakning fra både politikerne og danskerne generelt til at fremrykke investeringer og dermed hjælpe med at holde gang i hjulene, mens det kommunale Danmark er delvist lukket. Nu er det op til landets 98 kommuner at fremrykke byggeprojekter og vurdere, hvor det er fornuftigt fx at renovere, nu hvor skolen, børnehaven eller rådhuset alligevel står tomt, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius og tilføjer:

- Hurtig hjælp er afgørende for, hvorvidt mange virksomheder skal sende deres medarbejdere ud på en opgave eller hjem. Hastighed er derfor en vigtig faktor, når kommunerne går til opgaven.

I alt har 1.000 personer i aldersgruppen 18-80 år deltaget i spørgeundersøgelsen. I svarene kan man se, at jo ældre danskerne er, i jo højere grad mener de, at investeringerne skal fremrykkes.

- Det er den helt rigtige beslutning, at Folketinget har besluttet at ophæve anlægsloftet i år og dermed lade det være op til kommunerne selv at bestemme, hvad de har brug for at bygge og renovere. I krisetider er offentlige investeringer en god måde at få gang i væksten igen, det har vi set tidligere, og jo ældre man er, jo flere gange har man oplevet, at det virker, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

Erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius, telefon 23 32 34 95
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.