Dansker vinder EURO TOUR i stand-up-paddle i Hvide Sande

43 mænd og 12 kvinder fra Danmark, Sverige, Spanien, Tyskland, Marokko og Australien dystede lørdag til EURO TOUR i stand-up-paddle. Det skete på et solbeskinnet Ringkøbing Fjord. Surferne skulle padle en godt 14 kilometer lang rute fra Ringkøbing over Velling og direkte til Hvide Sande.
Caroline Küntzel (Surfklubben NASA, Klitmøller) vandt EURO TOUR i standup-paddle i Hvide Sande. Foto : Jakob Gjerluff Ager.

Hos kvinderne vandt Klitmøller surferen Caroline Küntzel (Surfklubben NASA, Klitmøller) i tiden 01:32:28, to sekunder foran Susanne Lier (Tyskland) på andenpladsen og med Nicoline Rasmussen (Ålsgårde Surf- & Sejlklub) otte sekunder efter vinderen.

Vinder hos mændene blev australske Michael Booth, der krydsede fjorden i tiden 1:16:46. Casper Steinfath (Klitmøller) blev toer i tiden 1:18:10 og på tredjepladsen Christian Polarbear Andersen (NASA, Klitmøller) sølle tre sekunder efter Steinfath.

- Det var et fantastisk race, der bød på store udfordringerne for surferne ikke mindst på grund af varmen. Med nogle af Europas bedste surfere på vandet, var konkurrencen knivskarp og fra dansk side kan vi glæde os over, at vores deltagere igen leverer gode resultater i form af podiepladser, fortæller Michael Lindberg, der er Sekretariatschef hos Dansk Surf & Rafting Forbund.

Han glæder sig over Hvide Sande og Ringkøbing Fjord som konkurrenceområde.

- Infrastrukturen og samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Kommune og WATERZ spiller perfekt, og derfor glæder vi os også til at komme tilbage med andre nationale og internationale surfevents i fremtiden, siger Michael Lindberg.

Surferne går på vandet igen søndag, hvor 146 surfere deltager i tredje stop på Danish SUP Tour - DM i stand-up-paddle. Sejladserne starter kl. 12.00 fra Westvind Nord på Gytjevej i Hvide Sande.

I alt har 201 surfere deltaget i de to races i weekendens stand-up-paddle konkurrencer og det er rekord. WATERZ samler i år godt 700 surfere fra hele verden, hvilket også er rekord for Nordeuropas største vandsportsfestival.

Michael Lindberg, Dansk Surf & Rafting Forbund, tlf. 2514 2068

Caroline Küntzel (Surfklubben NASA, Klitmøller) vandt EURO TOUR i standup-paddle i Hvide Sande foran tyske Susanne Lier (tv) på andenpladsen og danske Nicoline Rasmussen (th) på tredjepladsen.  Foto : Jakob Gjerluff Ager.
Caroline Küntzel (Surfklubben NASA, Klitmøller) vandt EURO TOUR i standup-paddle i Hvide Sande foran tyske Susanne Lier (tv) på andenpladsen og danske Nicoline Rasmussen (th) på tredjepladsen. Foto : Jakob Gjerluff Ager.
Australske Michael Booth vandt EURO TOUR i standup-paddle hos mændene.  Foto : Jakob Gjerluff Ager.
Australske Michael Booth vandt EURO TOUR i standup-paddle hos mændene. Foto : Jakob Gjerluff Ager.
Danske Casper Steinfath (th) fik en andenplads, mens Christian Polarbear Andersen (tv), begge fra Klitmøller tog tredjepladsen i EURO TOUR i standup-paddle i Hvide Sande. Australske Michael Booth løb med sejren foran de to danskere.  Foto : Jakob Gjerluff Ager.
Danske Casper Steinfath (th) fik en andenplads, mens Christian Polarbear Andersen (tv), begge fra Klitmøller tog tredjepladsen i EURO TOUR i standup-paddle i Hvide Sande. Australske Michael Booth løb med sejren foran de to danskere. Foto : Jakob Gjerluff Ager.