Danske virksomheder ramt af the perfect storm på forsikringsmarkedet

“Vi oplever, at store hæderkronede danske virksomheder har meget svært ved at blive få fornyet deres forsikringer. De er fanget i the perfect storm af kapitalmangel, stigende priser og COVID-19 krav,” understreger direktør Henrik Larsen fra den globale forsikringsmægler Marsh.

En af Marshs danske kunder fik i første forhandling reelt kun tilbud fra ét forsikringsselskab globalt medden nødvendige rating, som havde appetit på risikoen.

Det globale marked afsøges

“At finde den rigtige forsikring, hvor kunden har en reel forhandlingssituation for at få den rigtige pris, kræver, at vi ikke kun går til de 20-30 ”normale” selskaber, men virkelig afsøger det globale marked.” Ellers havde vores kunde reelt stået i en situation uden forsikring og være selvforsikret på en vital risiko,” understreger Henrik Larsen.

Der blev sat en større undersøgelse i gang gennem Marshs globale netværk, og man fandt flere bud. “Det kræver, at vi går helt anderledes innovativt til sagerne, og vores risikoeksperter kommer på banen som aldrig før. Samtidig har vi i den grad været i stand til at trække på vores internationale netværk for at sikre, at kunderne får en reel forhandlingsmulighed,” fortæller Henrik Larsen.

COVID-19 krav

COVID-19 rammer ikke kun virksomhederne i form af øgede krav til dokumentation, men også krav om tilbagekaldelse, professionelt ansvar og lægelig fejlbehandling, især til virksomheder, der er på det amerikanske marked. Det giver langtrukne forhandlingsforløb og flere spørgsmål til risikoen og klausuler om smitsomme sygdomme.

Men udsigten til en økonomisk recession og dermed øget risiko for konkurser rammer hårdt. De internationale forsikringsselskaber er underlagt skrappere interne retningslinjer for indtegning og prissætning af risici som følge af de seneste års utilfredsstillende resultater samt følgerne af COVID-19 pandemien. Det betyder, at tilbud, herunder fornyelse af forsikringer, i langt højere grad skal godkendes fra centralt hold i forsikringsselskabernes globale eller regionale organisationer.

“Det rammer hårdt, når også virksomheder, som vi i Danmark opfatter som ikoner, får stillet meget skrappe krav eller helt bliver afvist, fordi man frygter, at sektorer som underholdning, sport og restauranter fortsat vil være økonomisk pressede,” slutter Henrik Larsen.

For yderligere informationer og interview med Henrik Larsen kontakt ekstern PR Kirsten Dinesen, kirsten.dinesen@frontpage.dk, 22170339

Kirsten Dinesen
Direktør, Frontpage PR & Kommunikation
kirsten.dinesen@frontpage.dk

Marsh er verdens førende forsikringsmægler og risikorådgiver. Med over 35.000 kolleger, der opererer i mere end 130 lande, servicerer Marsh kommercielle og individuelle klienter med datadrevne risikoløsninger og rådgivningstjenester. Marsh er en del af Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), det førende, globale professionelle serviceselskab inden for områderne risiko, strategi og mennesker. Med en årlig indtægt, der nærmer sig 17 milliarder amerikanske dollars og 76.000 kolleger på verdensplan, hjælper MMC klienter med at navigere i et stadig mere dynamisk og komplekst miljø gennem fire markedsledende virksomheder: Marsh, Guy Carpenter, Mercer, og Oliver Wyman. Følg Marsh på Twitter @MarshGlobal; LinkedIn; Facebook; og YouTube, eller abonner på BRINK.

Svækket internationalt samarbejde skader viljen til at løse globale risici16.1.2019 10:23:46 CET | Pressemeddelelse

Øgede geo-politiske og geo-økonomiske spændinger er de mest presserende risici i 2019, og 90% af eksperterne forventer yderligere økonomiske konfrontationer mellem stormagterne i 2019 Nedbrydning af miljøet er vor tids altoverskyggende, langsigtede risiko; fire af de fem globale risici, der vil få mest indflydelse i 2019, handler om klimaet De hastigt udviklende cyber- og teknologiske trusler er de mest betydningsfulde, potentielle ‘blinde vinkler’; vi forstår stadig ikke netværkssamfundets sårbarhed fuldt ud Læs hele rapporten her London, Storbritannien, 16. januar 2019 – Verdens evne til at foretage fælles handlinger ved store, påtrængende krisesituationer har nået et kritisk niveau. De internationale relationer forværres, og det forhindrer et stigende antal alvorlige udfordringer i at blive løst. Imens vil de mørke, økonomiske udsigter - som til dels skyldes geopolitiske spændinger - yderligere forværre mulighederne for internationalt samarbejde i 2019. Det viser resultaterne af Wor