Virksomheden der ændrede den danske forsikringsbranche: Marsh fylder 40 år

I 1979 blev en af Danmarks første forsikringsmæglervirksomheder grundlagt. I dag, 40 år senere, har Marsh haft en skelsættende indflydelse på det danske forsikringsmarked og er en del af Marsh & McLennan Companies - verdens førende forsikringsmægler og risikorådgiver.

Onsdag d. 7. august er det 40 år siden, at Danmarks ældste forsikringsmæglervirksomhed kom til verden - en virksomhed, der inden for få år, skulle vise sig at spille en central rolle i revolutionen af den måde, der blev handlet med forsikringer i Danmark. Marsh A/S, der i sin tid blev stiftet af John Bonnor under navnet Bonnor & Company, havde dengang til mål at ændre konkurrencesituationen i forsikringsbranchen.

I virksomhedens første år var forsikringsmæglere ikke de mest velkomne i forsikringsbranchen, og holdningen blandt virksomheder og forsikringsselskaber var præget af skepsis. Det var en tid, hvor erhvervsforsikringer var reguleret af tarifaftaler, og hvor konkurrencen i forsikringsbranchen i høj grad var baseret på service frem for pris og produktkvalitet.

Da John Bonnor stiftede Bonnor & Company A/S i 1979, blev han en af de vigtigste aktører i revolutionen af forsikringsbranchen. Samtidig var han medstifter af Forsikringsmæglerforeningen i 1980, der stillede en række skrappe betingelser til mæglere:

“Han brød med det traditionelle mønster, der prægede forsikringsbranchen i Danmark dengang. Han formåede at skabe en branche med fri konkurrence og introducerede desuden de konkurrenceparametre, der fortsat er gældende i branchen i dag, hvor forsikringsselskaber vurderes ud fra pris og kvalitet”, fortæller Henrik Larsen, adm. dir. i Marsh Danmark.

I 1997 fusionerede Bonnor & Company og Marsh & McLennan og dannede Bonnor Marsh & McLennan, som siden da har fastholdt sin position som den foretrukne partner for Danmarks største virksomheder inden for risikovurdering og forsikringsmægling. I 1999 skifter virksomheden navn til Marsh A/S.

Marsh Danmark har det seneste årti gennemgået en historisk udvikling og står i dag stærkere end nogensinde før. Siden 2011 har den danske afdeling samtlige år kunnet præsentere rekordhøje vækstrater og i dag placerer Marsh Danmark forsikringspræmier for mere end 1 milliard DKK. Inden for de seneste fem år er antallet af medarbejdere gået fra 60 til 140, man har åbnet afdelinger i Århus og Næstved, og såvel omsætning som indtjening viser samme stigningstakter. Senest har Marsh fusioneret med JLT Danmark, som en del af Marshs globale opkøb af JLT Group. I perioden har virksomheden transformeret sig selv fra udelukkende at fokusere på C20-virksomheder til at betjene hele det danske erhvervsliv, inklusiv diverse løsninger til private kunder i form af nye forsikringsprodukter.

Faktaboks:

• I 1979 stifter John Bonnor forsikringsmæglervirksomheden Bonnor & Company
  • John Bonnor er medstifter af Forsikringsmæglerforeningen i Danmark i 1980, som i hans formandstid blev tilsluttet den internationale organisation BIPAR i Bruxelles
  • I 1997 fusionerer Bonnor & Company A/S med Marsh & McLennan Companies Inc. under navnet Bonnor Marsh & McLellan
  • I 1999 skifter virksomheden navn til Marsh A/S
  • Opkøb af og fusion med JLT 1. april 2019

Thomas Endelt
Konsulent, Frontpage PR & Kommunikation
thomas.endelt@frontpage.dk

Henrik Larsen, CEO Denmark & Finland

Om Marsh

Marsh er verdens førende inden for forsikringsmægling og risikorådgivning. Marsh hjælper sine kunder med at definere, designe og levere innovative og industri-specifikke løsninger, som sikrer dem effektiv håndtering af risici. Marsh har på verdensplan ca. 35.000 medarbejdere, der servicerer kunder i mere end 130 lande. Marsh er ejet af Marsh & McLennan Companies (NYSE:MMC), en global rådgivningsvirksomhed, som tilbyder rådgivning og løsninger inden for risiko, strategi og human capital. Marsh & McLennan Companies, der har 60.000 medarbejdere på verdensplan og en årlig omsætning på over 13 milliarder dollars ejer også Guy Carpenter, verdens førende inden for genforsikring;Mercer, som er global markedsleder inden for talent, sundhed, pension og investeringer;og Oliver Wyman,verdens førende konsulentfirma. Du kan følge Marsh på Twitter @MarshGlobal, eller på LinkedIn, Facebook og YouTube