Danske sælgere har talt: Fremtiden tegner lyst

Del

Det tegner lyst for danske virksomheder, hvis man spørger landets sælgere om forventningerne til årets salg. Mens man i medierne beskriver faretruende fremtidsscenarier omkring handelskrige, klimaet og globaliseringens udfordringer, så er det ikke noget, der påvirker, hvordan de danske sælgere ser på salgsbudgetterne i 2019.

Ofte ser man en tendens til at udefrakommende faktorer, som et folketingsvalg eller det aktuelle Brexit, har en negativ effekt på synet på fremtiden. Men en ny undersøgelse foretaget af fagforeningen Business Danmark viser, at den danske salgsstyrke fortsat er stærk i troen på et godt salgsår. Hele 67 % har en forventning om, at deres omsætning vil stige, hvoraf 23 % oveni købet mener, at den vil stige væsentligt i løbet af 2019. 

Selv om netop et folketingsvalg generelt kan skabe usikkerhed om fremtiden, vurderer 57 % af de adspurgte sælgere, at udfaldet af det forestående valg ikke kommer til at få nogen indflydelse på, hvordan de ser på fremtiden. Heller ikke briternes afsked med EU, Brexit, ser ud til at skræmme. 56 %, forventer ikke, at det vil påvirke de fremtidige salgsmål negativt. 

Ifølge professor ved CBS Mogens Bjerre giver resultaterne et udmærket billede af, hvordan man i branchen ser på fremtiden: 

"Nu er sælgere af natur tit positive mennesker med et lyst syn på fremtiden. Men hvorfor også tage sorgerne på forskud, når der i mange brancher ikke er tegn på kortsigtet opbremsning og konsekvenserne af fx Brexit stadig er meget svære at forudsige”, siger han. 

For Business Danmark kommer udmeldingerne fra deres medlemmer, som en glædelig nyhed. 

”Det lover godt for væksten, at vores medlemmer ikke vælter, bare fordi vinden blæser, men i stedet bevarer roen og tager konkret bestik af eventuelle ændringer i markedet. Vi er begunstiget af et utroligt stærkt, stabilt hjemmemarked og politisk klima, og så er vi som en lille, åben økonomi vant til hurtigt at tage bestik af ændringer på verdensmarkederne,” siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark. 

Undersøgelsen er foretaget af Business Danmark i deres medlemspanel.

Kontakter

Yderligere information, kontakt kommunikationschef hos Business Danmark, Michael Krag-Svenden på mks@businessdanmark.dk

Information om Business Danmark

Business Danmark
Roskildevej 288
2610 Rødovre

3374 0200https://www.businessdanmark.dk