Vi spørger i butikken, men køber på nettet
Webshops bliver mere og mere populære og otte ud af ti danskere handler online flere gange om året. Men inden varerne lægges i den online indkøbskurv, går mere end hver tredje forbi en fysisk butik for at få rådgivning og mulighed for at se og afprøve varen. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har udarbejdet for Business Danmark.
”Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet,”siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing.
I undersøgelsen svarer mere end hver tredje i øvrigt, at det er helt ok at teste en vare i en butik, for så at købe den på en anden virksomheds hjemmeside. Der er altså ikke noget der tyder på, at det er en tendens, der vil forsvinde.
”Jeg går lige hjem og tænker over det”
En af de brancher, der mærker en stigende tendens til, at kunderne spørger i butikken, men køber på nettet, er elektronikbranchen. Ifølge landechef hos HiFi klubben, Henrik Wieben, kommer der dagligt kunder i butikken for at få en demonstration af et produkt uden at købe det i butikken.
”Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme,”siger Henrik Wieben.
Vigtigt sikre butikkernes overlevelse
Trods den stigende onlinehandel foretrækker knap halvdelen af danskerne stadig de fysiske butikker, hvor de kan få rådgivning om produkterne og blive inspireret på en måde, som ikke sker i samme grad online. Samtidig er de fysiske butikker ifølge Jens Neustrup Simonsen vigtige at bevare, fordi det skaber loyalitet og tillid.
”Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd. Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online”,siger Jens Neustrup Simonsen.
For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken har man hos HiFi Klubben valgt at fordeleal online omsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske HiFi butik i Odense. På den måde distribueres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.
For yderligere oplysninger, kontakt:
Michael Krag-Svendsen, Kommunikationschef hos Business Danmark
Tlf. 2637 6117
Mail Michael.Krag-Svendsen@businessdanmark.dk
Vedhæftede filer
Information om Business Danmark
Følg pressemeddelelser fra Business Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Business Danmark
BMW 320 er kåret som årets firmabil15.11.2019 10:48:23 CET | Pressemeddelelse
Historisk tæt opløb, da 10 biler dystede om at blive firmabilisternes favorit. For første gang nogensinde sejrede BMW 320 skarpt forfulgt af Mercedes C220 og Volvo V60 D4.
Frygt ikke Amazon: Danskerne foretrækker danske hjemmesider, når vi handler på nettet7.11.2019 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Flertallet af danskere foretrækker at handle på danske hjemmesider, det viser en ny undersøgelse. Danskerne har langt større tillid til danske lokale webshop og føler at det er trygt.
Danske sælgere har talt: Fremtiden tegner lyst15.4.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det tegner lyst for danske virksomheder, hvis man spørger landets sælgere om forventningerne til årets salg. Mens man i medierne beskriver faretruende fremtidsscenarier omkring handelskrige, klimaet og globaliseringens udfordringer, så er det ikke noget, der påvirker, hvordan de danske sælgere ser på salgsbudgetterne i 2019.
Stort forskningsprojekt skal styrke virksomhedernes salg2.4.2019 12:39:15 CEST | Pressemeddelelse
Virksomhedernes indkøbsvaner verden over har de senere år ændret sig markant på grund af globalisering og digitalisering. Højaktuelt forskningsprojekt dykker ned i det nye landskab for at videreudvikle salg ved at styrke salgsarbejdet ude i virksomhederne og dermed løfte Danmark som salgsnation.