Frygt ikke Amazon: Danskerne foretrækker danske hjemmesider, når vi handler på nettet
Siden rygterne om Amazons ankomst i norden første gang begyndte for et par år siden, er der blevet skrevet og talt en masse om, hvad det kommer til at betyde for den danske detailhandel. En ny undersøgelse fra Business Danmark, viser dog, at danske virksomheder skal slå kold vand i blodet. Undersøgelsen viser nemlig, at hele 55 procent af danskerne foretrækker at handle på danske hjemmesider frem for internationale.
Den udstrakte arm til den danske nethandel vækker begejstring hos Business Danmark, der organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing:
”Danskerne er glade for det danske, og vi skal bestemt tage den tillid og støtte alvorligt. Det er vigtigt, at vi først og fremmest fokuserer på vores egen forretning og sætter kunden i centrum. De danske virksomheder skal ikke lade sig styre af en udenlandsk konkurrent og gøre hele deres strategi til en respons på fx Amazons indtog,” siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand hos Business Danmark.
Mange støtter bevidst danske virksomheder
Tillid og støtte til danske virksomheder er ifølge undersøgelsen det vigtigste for de danske forbrugere, men det betyder også meget, at det er nemt at returnere varer – og så mener flertallet, at det er mere sikkert at handle på danske hjemmesider fremfor udenlandske. Selvom undersøgelsen er positiv for danske virksomheder, menerJens Neustrup Simonsen dog ikke, at der er tid til at hvile på laurbærrene.
"Når en stor virksomhed som Amazon træder ind på det danske marked, vil det helt sikkert påvirke den måde, vi handler på i dag og dermed også påvirke og udfordre de danske virksomheder,” siger han og fortsætter: ”Online handel er noget, som langt de fleste danskere benytter i dag. Derfor er det afgørende, hvis virksomheder vil lykkes med online salg, at de gør kundeservice til en personlig og vedrørende oplevelse på samme måde, som når forbrugerne handler i en butik,” siger han.
Fokus på oplevelsen er det bedste våben
En af de virksomheder, der er klar til Amazons indtog, er HiFi Klubben. De er i gang med en digital omstilling, der skal optimere de fysiske butikker og forbedre kundeoplevelsen, så virksomheden er kampklar til, når de store internationale kæder melder deres ankomst i Danmark.
Der er stor respekt for den nye konkurrent på markedet, men ét sted har Henrik Wieben, landechef for HiFi Klubben, helt ro i maven.
”Vi er godt klar over, at det bliver svært at slå giganterne på prisen – hvis en gadget koster 150 kr. hos os og 130 kr. hos Amazon, så køber man den nok ved Amazon. Derfor skal vi være helt skarpe på udvalg og service. Men er det en større investering, hvor der er brug for vejledning og rådgivning, så tror jeg på, at vi har kompetencer til at rådgive og vejlede vores kunder på et helt andet plan,” siger Henrik Wieben.
Ifølge Jens Neustrup Simonsen handler danskernes købsmønstre ikke kun om nemhed og nærhed. Det er også båret frem af et stigende fokus på etik, brug af kundedata, skattely og bæredygtighed.
”Vi vil med sikkerhed se onlinehandlen vokse totalt set, men forbrugerne interesserer sig også i stigende grad for, hvem der ejer og har deres data, og hvad de bliver brugt til. Men også for hvor, hvordan og under hvilke forhold tingene er produceret samt hvor meget virksomhederne betaler i skat, og hvordan de bidrager til at skabe job, vækst og lokalt velfærd lokalt,” afslutter han.
Nøgleord
Billeder
Information om Business Danmark
For yderligere oplysninger kontakt:
Michael Krag-Svendsen, Kommunikationschef hos Business Danmark Tlf. 2637 6117
Mail Michael.Krag-Svendsen@businessdanmark.dk
Mere om undersøgelsen
Undersøgelsen er en repræsentativ befolkningsundersøgelse foretaget Userneeds. Der er i alt spurgt 1000 personer i alderen 18 til 70.
Følg pressemeddelelser fra Business Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Business Danmark
BMW 320 er kåret som årets firmabil15.11.2019 10:48:23 CET | Pressemeddelelse
Historisk tæt opløb, da 10 biler dystede om at blive firmabilisternes favorit. For første gang nogensinde sejrede BMW 320 skarpt forfulgt af Mercedes C220 og Volvo V60 D4.
Vi spørger i butikken, men køber på nettet7.8.2019 12:41:36 CEST | Pressemeddelelse
Bruger vi i højere grad butikkerne som de rene showrooms, inden vi bestiller dem på nettet? Det tyder en ny undersøgelse foretaget af fagforeningen Business Danmark på. Mere end hver tredje dansker har nemlig prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.
Danske sælgere har talt: Fremtiden tegner lyst15.4.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det tegner lyst for danske virksomheder, hvis man spørger landets sælgere om forventningerne til årets salg. Mens man i medierne beskriver faretruende fremtidsscenarier omkring handelskrige, klimaet og globaliseringens udfordringer, så er det ikke noget, der påvirker, hvordan de danske sælgere ser på salgsbudgetterne i 2019.
Stort forskningsprojekt skal styrke virksomhedernes salg2.4.2019 12:39:15 CEST | Pressemeddelelse
Virksomhedernes indkøbsvaner verden over har de senere år ændret sig markant på grund af globalisering og digitalisering. Højaktuelt forskningsprojekt dykker ned i det nye landskab for at videreudvikle salg ved at styrke salgsarbejdet ude i virksomhederne og dermed løfte Danmark som salgsnation.