Danske kvinder er bedst i Norden til at involvere sig i forsikring

Kvinders involvering i forsikring er højere i Danmark end resten af Norden. Men balancen kan blive endnu bedre, siger Ingrid Janbu Holthe, koncerndirektør for Privatkunder i forsikringsselskabet If.

Danske kvinder er mest involveret i køb af forsikringer i norden, viser tal fra forsikringsselskabet If. Men balancen kan blive endnu bedre, mener  koncerndirektør for Privatkunder, Ingrid Janbu Holthe.
Danske kvinder er mest involveret i køb af forsikringer i norden, viser tal fra forsikringsselskabet If. Men balancen kan blive endnu bedre, mener koncerndirektør for Privatkunder, Ingrid Janbu Holthe.

If har over 3.700.000 kunder i de nordiske og baltiske lande. Samlet står der kvinder bag 42 pct. af forsikringspolicerne og de tegner sig for 34 pct. af selskabets samlede forsikringspræmier.

En opgørelse viser, at Danmark er det land i Norden, hvor If har den højeste andel af kvinder blandt kunderne. Kvinderne bruger dog væsentligt færre penge end mændene på forsikringskøb, svarende til 35 pct. af de samlede forsikringspræmier.

Den lidt lavere andel af kvinder kan være tegn på, at det stadig er mest almindeligt, at mændene har hovedansvaret for familiens økonomi. Og selv om udviklingen går i retning af bedre balance mellem kønnene, peger privatkundedirektør Ingrid Janbu Holthe alligevel på, at det kan blive mere ligeligt, hvem der er initiativtager på forsikring i husstanden.

Et fælles projekt

- Der er ikke længere grund til at holde fast i mønstrene fra tidligere tider. Det er vigtigt at se økonomiske beslutninger, som fx forsikringer, som en del af husstandens fælles projekt. Vi er meget optaget af, at vores kunder er korrekt forsikret. Forsikringer er jo ofte det, der holder hånden under familien, hvis det uforudsete sker. Derfor bør begge parter vide, hvilke muligheder der findes, og om familien nu også har de forsikringer, som de gerne vil have.

Kendskab til og overblik over egen økonomi og finansielle sårbarhed er vigtig for at kunne træffe gode valg i livet. Derfor er det også vigtigt, at denne viden er ligeligt fordelt mellem parterne.

Det er først og fremmest familiens eget ansvar at sørge for at begge parter er bekendt med familiens økonomiske dispositioner, forpligtelser og risici, men If er opmærksom på at hjælpe kunderne på vej, forklarer Ingrid Janbu Holthe.

- Vi bakker op om, at begge parter bør være involveret i de økonomiske spørgsmål, der vedrører én selv. I dialogen med vores kunder opfordrer vi til, at man husker at involvere hinanden i forsikringsbeslutningerne, siger Ingrid Janbu Holthe.

Danmark og Finland har den højeste andel af kvindelige kunder i de nordiske lande med henholdsvis 45 og 44 procent. Sverige følger efter med 41 procent, mens Norge er lidt bagud med 37 procent. Det viser Ifs egne tal.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.