DanGuitar.dk

Danske influenter bliver presset: God lyd og skarpe billeder er afgørende

Influenter på sociale medier udgør i stigende grad en forbindelse mellem virksomheder og forbrugerne, og det stiller krav til indhold i høj teknisk kvalitet. Det kan mærkes i salget af professionelt lydudstyr.
Hos musikbutikken Danguitar.dk er efterspørgslen på og rådgivningen efter mikrofoner og optagere skudt i vejret over de seneste år. Og særligt influent-industrien står for et stigende aftag af lydudstyret, fortæller indehaver hos Danguitar.dk, Thomas Svenstrup. Foto: PR.

Danske influent-bureauer rundede i 2018 en samlet omsætning på over 100 millioner kroner, og intet tyder på en afmatning i brugen af kendte personligheder til marketing. Tværtimod. Men i takt med, at der kommer flere penge i influent-industrien, så ændrer kravene fra både virksomheder og følgerne til de danske sociale medie-stjerners produktioner sig også.

– Virksomhedernes høje krav til influenterne er blevet meget mærkbare. De briefs, virksomhederne giver influenterne, er længere og mere krævende, og virksomhederne vil godkende de fleste kampagner, inden de offentliggøres. Derfor har mange influenter set sig nødsaget til at steppe op i kvaliteten for at imødekomme annoncørernes strenge krav til kvalitet og indhold, siger agent & creative lead Nanna Jørgensen fra marketingbureauet Buzzanova og uddyber:

– Samtidigt ser mange unge ligeså gerne en times YouTube i stedet for flow-tv, men det er også sådan, at hvis kvalitetsspændet mellem de to medier bliver for stort, får influenterne svært ved at kunne fastholde seere og følgere.

Når danske influenter indtager skærmen foran hundredtusindvis af følgere, er kravene til produktionen høje fra alle fronter. Der skal være styr på grejet, når der er marketingkroner involveret, og så er rystet film og dårlig lyd ikke acceptabelt, hvilket tvinger indholdsskaberne til at tænke teknisk, hvis de vil fastholde følgere og sponsorerne.

Boom i boom-salget

Det kan mærkes hos musikbutikken Danguitar.dk. Her er efterspørgslen på og rådgivningen efter mikrofoner og optagere skudt i vejret over de seneste år. Og særligt influent-industrien står for et stigende aftag af lydudstyret.

– Selvom vi selvfølgelig i udgangspunktet henvender os til musikinteresserede, så modtager vi nu ofte henvendelser fra youtubere og bloggere, som gerne vil have hjælp og vejledning til, hvordan man skruer et godt lydsetup sammen, fortæller indehaveren af DanGuitar.dk, Thomas Svenstrup og uddyber:

– Hvis influentens fokus på kanalen er mad eller mode, så kan det hurtigt blive kompliceret at sætte sig ind i, om behovet for ens videoer er microports til trådløs lyd, eller om mikrofonen skal være omnidirektionel og monteret på en boomstang eller med klips i reversen. Det hjælper vi tit både nye og mere etablerede videoskabere med.

Det skal være ægte

Selvom teknikken er i fokus, så er der stadig en vigtig parameter, som alle influenter er nødt til at opretholde, hvis de vil fastholde deres følgere. Det fortæller Nanna Jørgensen fra Buzzanova:

– Nogle af de meget succesfulde influenter vi arbejder med, fokuserer benhårdt på troværdighed, ærlighed og humor, og der må formatet aldrig få så høj en production value som for eksempel en nyhedsudsendelse eller en dramaserie. Hvis det begynder at se opstillet ud, så mister skaberne den oprigtighed, som mange begyndte at følge dem for. Derfor er det en balancegang mellem at levere både skarpt og umiddelbart indhold på samme tid.

Thomas Svenstrup
Direktør, Danguitar.dk
thomas@danguitar.dk

Billeder

Download
Mange influenter set sig nødsaget til at steppe op i den tekniske side af kvaliteten for deres indhold, for at kunne imødekomme annoncørernes strenge krav til production value for lyd og billede. Foto: PR.
Download

Information om DanGuitar.dk

DanGuitar.dk

Danguitar.dk er blandt Danmarks førende forhandlere af musikinstrumenter og udstyr til den professionelle lydentusiast med mere end 18 års erfaring i online handel med musikinstrumenter, optagere og højtalere til både begyndere og professionelle. Læs mere på www.danguitar.dk