
Ukulelen går sin sejrsgang blandt danske musikinteresserede

Ukulelen er gået fra at være et underspillet instrument til over de seneste fem år at have opnået en voksende popularitet blandt danskerne. På musikskolerne er instrumentet gået mærkbart frem fra seks til 168 elever, svarende til en stigning på 2.700 procent i antallet af elever, som går til undervisning i den lille guitar. Det viser helt friske tal fra Danmarks Statistik, som hvert år udkommer med en opgørelse over musikskolernes elev- og instrumentfordeling.
Foruden den spirende interesse for undervisning i det lille instrument, melder musikbutikken DanGuitar.dk, der blandt andet forhandler og vejleder om ukuleler, også om en stigende interesse for det eksotiske strengeinstrument.
– Det er en ret markant fremgang, vi har oplevet, for at sige det mildt. For få år siden var ukulelen i langt højere grad et nicheprodukt, men i dag er det vores absolut bedst sælgende varegruppe. Jeg tror vi gennem vores fysiske butik og netbutik sælger mere end 20 ukuleler om dagen, siger indehaveren af DanGuitar.dk, Thomas Svenstrup.
Aalborg spiller på fire strenge
En af de musikskoler, som har oplevet den store vækst på det firstrengede instrument, er Aalborg kommunes musikskole, Aalborg Kulturskole. Her går ifølge Danmarks Statistik næsten hver anden aspirerende ukulelestjerne.
Aalborg Kulturskoles souschef og strengespecialist, Palle Vang, har også et bud på, hvorfor Aalborg har lagt sig i førertrøjen, når det kommer til ukulele-elever:
– Vi har over de seneste år oplevet en stigende interesse for guitarspil blandt endnu yngre elever, men guitaren og børnenes størrelse var et dårligt match, så vi indførte ukulelen mest som et overgangsinstrument til guitar eller elbas. Ukulelen har så vist sig at være utroligt populær også blandt de større elever. Det skyldes sikkert den trend der er for tiden med unge sangere, som akkompagnerer sig selv på ukulele.
På nuværende tidspunkt har musikskolen i Aalborg 107 ukulele-elever med flere end 50 på ventelisten, det oplyser Palle Vang fra Aalborg Kulturskole.
Ukulelen sætter ikke farten ned
Om det hawaiianske strengeinstrument er en modedille, der går over, det er der imidlertid ikke noget, der tyder på endnu. Godt hjulpet på vej af virale YouTube-videoer og en fladere indlæringskurve for instrumentet end eksempelvis guitaren, så er ukulelen en god vej ind i musikken. Og så er danskerne rigtig gode til at inspirere hinanden med ukulelens både anderledes sjove lyd og hippe facon.
– Vi så for nogle år siden, hvordan spillet Guitar Hero var med til at drive interessen for elguitarer, nu er det i høj grad YouTube og venner, som inspirerer de unge til at slå tonen an på ukulelen, og vi oplever i hvert fald ingen afmatning i interessen for det lille instrument, fortæller Thomas Svenstrup.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Svenstrup
Direktør, Danguitar.dk
(+45) 69 69 12 50
thomas@danguitar.dk
Billeder


Links
Information om DanGuitar.dk

Danguitar.dk er blandt Danmarks førende forhandlere af musikinstrumenter med mere end 18 års erfaring i online handel med musikinstrumenter til både begyndere og professionelle.
Følg pressemeddelelser fra DanGuitar.dk
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DanGuitar.dk
Lektor: Nyt valgfag i folkeskolen kan puste liv i børnenes musikinteresse28.9.2020 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er lektors håb, at musik som eksamensvalgfag kan vende flere års dalende interesse for at spille musik. Forældre kan ifølge musikekspert hjælpe børnene musikentusiasme på vej ved at følge tre simple råd.
Yogainstruktører tømmer lager i musikbutik20.7.2020 09:48:58 CEST | Pressemeddelelse
Den helt nye kundegruppe har de seneste måneder tømt en særlig del af mikrofonlageret hos DanGuitar. Ledende nordisk distributør melder også om en mangedobling af salget under nedlukningen.
Danske influenter bliver presset: God lyd og skarpe billeder er afgørende28.1.2020 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Influenter på sociale medier udgør i stigende grad en forbindelse mellem virksomheder og forbrugerne, og det stiller krav til indhold i høj teknisk kvalitet. Det kan mærkes i salget af professionelt lydudstyr.