Danske Havne: Politisk aftale sikrer medvind til grøn energi

Det er særdeles positivt, at staten skyder stor sum i Power-to-X-projekter, mener brancheorganisationen

”Vi er virkelig glade for, at regeringen og et bredt flertal af politiske partier med ny aftale sender 850 millioner kroner i retning af energiprojekter, der omdanner den grønne strøm fra havvindmøllerne til CO2-neutrale brændsler til f.eks. skibe, lastbiler, industri og fly. Pengene bidrager til, at Danmark kan rykke hurtigere i den grønne omstilling”. Det siger Tine Kirk, direktør i brancheorganisationen Danske Havne, der organiserer de danske erhvervshavne.

Brancheorganisationen Danske Havne har længe arbejdet for, at staten skal arbejde som aktiv bidragyder til danske projekter med den nye Power-to-X-teknologi, der skal skabe klimavenlige brændstoffer af f.eks. brint.

Så sent som for en uge siden lancerede Danske Havne på sit årsmøde i samarbejde med Dansk Energi et udspil om ”En grøn havnestrategi for Power-to-X”. I udspillet slår man netop til lyd for bl.a. offentlig-private partnerskaber og for statslige penge i projekterne.

”Det er simpelthen godt arbejde af aftale-partierne”, mener Tine Kirk og siger videre:

”Der er om ikke uanede muligheder så et overordentligt stort, dansk potentiale i at rykke fremad på Power-to-X-projekter. Der er et stort vækst- og eksportpotentiale i den grønne omstilling, og aftalen her kan sætte skub i konkrete projekter og dermed være med til at skabe grønne danske arbejdspladser. Danmark ligger godt for det, da vi både har eksisterende havvindmølleparker og flere på vej. Og så har vi jo uanede mængder af havvind næsten lige udenfor døren i vores ofte vindomsuste lille land. Havnene er energiknudepunkter og bliver naturlige omdrejningspunkter for P-t-X-projekter.”

Tine Kirk peger på, at både producenter og aftagere af de grønne brændsler får glæde af aftalen, og det er væsentligt, for de er hinandens forudsætninger. Hun glæder sig også over, at flere peger på, at de forventer, at der kommer yderligere tiltag.

Power-to-X-teknologien omdanner den grønne strøm (Power) til grønne brændstoffer (X), f.eks. brint. Processen sker gennem den såkaldte elektrolyse, hvor man bruger elektricitet til at spalte vandmolekyler og i sidste ende skabe brint eller brintbaserede brændsler, der er CO2-neutrale.

I 2019 aftalte regeringen og dens parlamentariske grundlag i det såkaldte aftalepapir, at Danmark fortsat skal være forrest i miljø- og klimakampen i verden, og året efter aftalte Folketinget, at Danmark skal reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030.

”Den nye politiske aftale bidrager godt til, at vi rent faktisk kan opnå de mål,” siger Tine Kirk. ”Det er ambitiøst, så der skal rykkes. Og havnene er helt klar til at løfte vores del af den store, grønne opgave. Det er jo også grunden til, at vi har lanceret en grøn strategi for netop havnenes rolle i Power-to-X. Så det her er spændende og godt nyt!”

For præcis 30 år siden etablerede Danmark verdens første havvindmøllepark. Det skete ved Vindeby ved Lolland. Siden har Danmark ubestridt haft den grønne førertrøje, og vi fører fortsat an på udnyttelsen af havvinden. Flere danske havne er verdensledende på teknologi omkring havvind, bl.a. Odense Havn, der huser verdens førende forskningscenter for naceller (vindmøllehoveder) og Aalborg Havn, hvor verdens største testcenter for havvindmøllevinger ligger. Desuden er Esbjerg Havn udskibningshavn for langt størstedelen af elementer til europæiske havvindmølleparker.