Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest

Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.

”Selv om det kun lige er blevet efterår, er vi i komplet julehumør ved udsigten til hundredetusindvis af nye arbejdspladser de kommende godt 25 år. Det er jo, ret beset, ufattelige tal. Hvis Danske Rederiers og QBIS’ beregninger holder, er der udsigt til jobmuligheder for alle på alle niveauer i en række brancher fra havne og rederier til produktions-, service- og videns-virksomheder.”

Det siger direktør brancheforeningen Danske Havnes direktør, Tine Kirk, i en kommentar til beregninger fra Danske Rederier, der udkom 1. september og viser, at der kan skabes op mod 370.000 nye stillinger i Danmark frem mod 2050, hvis det fulde potentiale af den politiske beslutning i maj om gigantudbygning af havvindmølleparker i Nordsøen foldes ud.

Den 18. maj i år mødtes statsminister Mette Frederiksen med blandt andre EU-kommissionsformand, Ursula von der Leyen og en stribe regeringschefer og energiministre i Esbjerg Havn, hvor de løftede sløret for fællesambitionen om en gigantisk udbygning af havvind i Nordsøen. Det førte til Nordsøerklæringen, der skal tidoble havvindmølle-kapaciteten i Nordsøen frem mod 2050 og levere grøn strøm til op mod 230 millioner forbrugere.

Og den 30. august var Ursula von der Leyen igen i Danmark – denne gang for at markere et samarbejde om havvind i Østersøområdet og en udvidelse af den planlagte energiø på Bornholm.

For at se dette indhold fra uc081c1dc5bb64ece7b102e72bf1.previews.dropboxusercontent.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Danske Havnes direktør, Tine Kirk. Foto: Danske Havne / Carsten Lundager.

Borte med blæsten

Danske Havne kvitterede allerede i maj for de stor ambitioner, og vi er fortsat helt med på ambitionsniveauet.

Men realiseringen af de mange arbejdspladser fordrer én eneste ting af politikerne,” gør Tine Kirk klart.

Politikerne skal dramatisk afkorte den tid, det tager at få godkendt projekterne.  Både godkendelsen af selve havvindmølleparkerne, som Ursula Von der Leyen nævnte allerede på havnen i Esbjerg i maj. Men godkendelsen af den tilhørende infrastruktur på land – primært i havnene – skal også kortes ned. Ellers strander det her på hensigtserklæringer og ambitionerne blæses bort med blæsten”, siger Tine Kirk. Som fortsætter:

”På en række danske havne står allerede i dag række efter række af vindmøllevinger. De venter på udskibning vil havvindmølleparker i hele verden. Vi skal gerne producere endnu mere i Danmark, og derfor får vi brug for endnu mere plads, hvor vindmøllekomponenter samles og afventer udskibning til hele verden. Det er også afgørende at vores sejlrender til havnene er dybe nok til, at vindmølledelene, som bliver større og større, fortsat kan afskibes fra Danmark. Derfor skal myndighedsgodkendelser af nye havnearealer og uddybning af sejlrender også op i tempo, så vi fortsat i Danmark er blandt de bedste i verden på vindenergi.”

Over halvdelen af de danske erhvervshavne er på forskellig vis involveret i havvinds-projekter, enten som produktions- eller installationshavne, service- eller udskibningshavne. Esbjerg Havn er Danmarks største vindhavn og førende i Europa, da havnen er involveret i over halvdelen af alle havvindsprojekter i EU.

På havnen i Odense og Aalborg ligger de verdensledende testcentre LORC og BLAEST, der tester hhv. vindmøllenaceller og vinger.

Danmark var det første land i verden, der etablerede en havvindmøllepark. Det skete i 1991. Siden har Danmark formået at fastholde en grøn førerposition, men store lande som Kina og USA har fået øjnene op for havvindens potentiale, både klimanyttigt og økonomisk, og en række lande rundt om os rykker hurtigt på grøn omstilling.

”Danske Havne vil gøre alt, hvad vi kan for at bidrage til, at Danmark beholder den grønne førertrøje. Det er der både klimafornuft, god økonomi og arbejdspladser i. Men vi skal have hjælp fra politikerne. Så når de er færdige med valgkampen og alle løfterne, skal ærmerne smøges op og en række bureaukratiske benspænd fjernes. Så bliver det jobskabelsesmæssigt juleaften”, siger Tine Kirk.

For at se dette indhold fra www.danskehavne.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Vindmøller fra Siemens Gamesa i produktion ved Grenaa Havn.