Danske Havne: Interessant grøn nyhed fra Bornholm

Fantastisk nyt, at internationalt konsortium vil prøve at skabe en grøn bunkerhub på Bornholm, siger direktør Tine Kirk fra Danske Havne
Tine Kirk, direktør i Danske Havne, på brancheorganisationens årsmøde i Fællessalen på Christiansborg fredag 11. juni. Foto: Carsten Lundager

”En tankstation på Bornholm med grønt skibsbrændstof til skibene i Østersøen er et super-interessant initiativ, som jeg virkelig håber, kan bære igennem både praktisk og økonomisk”, siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne.

Projektet på Bornholm kaldes Bornholm Bunker Hub og bag det står et internationalt konsortium med deltagelse af flere danske virksomheder, bl.a.  Ørsted, Molslinjen, Haldor Topsøe, Bunker Holding og Rønne Havn. Projektet skal undersøge det økonomiske potentiale i at levere klimavenlige brændsler til skibsfarten i Østersøen. Brændstoffet baserer sig på offshore vind, der skal levere strøm til Power-to-X-teknologien, der udnytter den grønne strøm til at fremstille klimavenlige, CO2-neutrale brændstoffer til bl.a. skibe. Mere end 60.000 skibe passerer hvert år Bornholm.

”Danske Havne afviklede i fredags årsmøde, netop med fokus på en grøn havnestrategi for Power-to-X, så vi er mere end glade for at se endnu et lokalt projekt, hvor en havn spiller en central rolle i denne lovende del af grøn omstilling. Vore havne har den nødvendige infrastruktur og er i forvejen nøglespillere i forhold til offshore vindenergien, der er en del af basis for Power-to-X”, siger Tine Kirk.

”Vi har længe brugt udtrykket blåt møder grønt om den omfattende og ambitiøse grønne omstilling, der finder sted i de danske havne, og i den her nyhed fra Rønne Havn må jo bare konstatere, at det i dén grad rammer plet. Jeg håber virkelig, at de kommer i land, eller i havn, om man så må sige, med det her projekt.”

Tine Kirk tilføjer, at den private foretagsomhed på Power-to-X er med til at understrege behovet for, at de danske politikere snart kommer overens om en ramme for satsningen på den nye teknologi, der både rummer tusindvis af arbejdspladser og stort vækstpotentiale for Danmark, foruden de åbenlyse miljø- og klimamæssige gevinster, der vil bidrage væsentligt til at bringe Danmark i mål med den vedtagne ambition om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Danske Havne foreslog på sit årsmøde i fredags sammen med Dansk Energi i fællesudspillet ”En grøn havnestrategi for Power-to-X” en række konkrete initiativer for at bringe Danmark i front på området, bl.a. statsstøtte og offentlig-private partnerskaber.