Danske Havne: Flot aftale men uddybning af sejlrender mangler stadig
Dagens store politiske aftale om investering af hele 161 milliarder kroner i veje, jernbaner og cykelstier gavner også de danske erhvervshavne. Ikke så meget direkte på havnene, men staten investerer i adgangsveje til havne, og det er vigtigt, så indskibet gods kan komme videre til slutbrugeren. Det er der, ifølge transportministeren, afsat 8 milliarder kroner til. Bl.a. investeres i Marselistunnelen, som er adgangsvej til Aarhus Havn, ligesom færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg længe har været et brandvarmt ønske fra Kalundborg Havn. Også adgangsvejene til havnene i Hanstholm, Skagen og ud mod Hvide Sande er med i dette omfang. Det kipper Danske Havne med flaget for.
Direktør Tine Kirk siger:
”Vi er virkelig glade for, at adgangsvejene til havnene fra landsiden indgår i infrastrukturplanen. Det er afgørende for, at havnene kan fungere og at godset kan komme til og fra havnen. Men havnene har mere end en adgangsvej – i sagens natur har havnene også adgangsveje på vand, som benyttes af skibe, der sejler til og fra havnen. Vi har under forhandlingerne peget på, at skibene stikker dybere og dybere, og at vores nabolande investerer i dybe sejlrender. Det skal de danske havne selvfølgelig kunne matche, ellers sejler de største skibe forbi Danmark, og det risikerer på den længere bane at koste aktivitet og arbejdspladser i Danmark. Jeg bemærkede da også på pressemødet, at regeringen gav udtryk for, at transport til søs er klimavenligt. Så jeg tænker, at man politisk inden så længe vil erkende, at søvejen til havnene også er infrastruktur, som vi skal investere i.
Tine Kirk peger på, at infrastrukturprojekter ofte er længe undervejs:
”Der er arbejdet for adgangsvejene over land til f.eks. Aarhus Havn og Kalundborg Havn i mere end 20 år. Derfor bliver vi ved med at pege på, at søvejen til havnene er infrastruktur, som staten også skal investere i. I starten var vi lidt alene med det synspunkt, men vi skal nok lykkes med at få transportordførerne bredt til at erkende, at de blå søveje er lige så vigtig infrastruktur som asfalt og skinner”, siger hun og fortsætter: ”Vi har foreslået en model, hvor havnen og staten deler regningen 50-50. På den måde sikrer vi, at der investeres i nødvendige uddybninger”, siger Tine Kirk, der peger på, at Danmark har meget at kæmpe for.
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn. Konkurrenten i Gøteborg er i gang med en uddybning, hvor den svenske stat har bidraget med delvis finansiering. Esbjerg Havn er involveret i fire ud af fem havvindmølleoperationer i Nordsøen, ligesom havnene i Odense, Aalborg, Aabenraa og Nakskov er hjemsted for vindmølleproduktion. For alle disse aktiviteter gælder, at skibene bliver større og stikker dybere, og så skal havnenes sejlrender følge med.
”Det er fint og nyttigt, at der etableres en havnepulje, havnene kan søge midler i. Det sætter vi stor pris på, og vi takker meget de politikere, der har kæmpet kampen for at få den pulje med i aftalen.
Men vi må også sige ærligt, at 50 millioner er ikke meget, hverken i forhold til omkostningerne på havnene til f.eks. uddybning, eller set i forhold til en samlet aftale på 161 milliarder kroner,” siger Tine Kirk, der også gør opmærksom på, at lige præcis uddybning ikke er nævnt i puljens formål.
”Nu har vi fået en bred aftale om infrastrukturen frem til 2035. Der er mange gode havneelementer i, og det glæder vi os over. Samtidig vil vi dog arbejde for, at havnene tænkes mere offensivt ind i kommende erhvervspolitiske aftaler, for der er mange gode lokale arbejdspladser på havnene, og der er plads til flere” siger hun.
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder
Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer