Danske Havne

Danske Havne: Flere skibe er fast arbejde

Del
Brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne, er glade for nye tal, der viser, at der i juni i år anløb næsten 25 flere fragtskibe i danske havne end året før, da Corona-pandemien var ny. ”Husk på, at øget skibs-aktivitet i danske havne giver mere arbejde, også udenfor havnene”, minder organisationen om.
Norske "Lafjell" laster korn i Korsør Havn juni 2021. Foto: Danske Havne
Norske "Lafjell" laster korn i Korsør Havn juni 2021. Foto: Danske Havne

”Selv om det ikke endnu er officielle tal, så er Danmarks Statistiks nye indeks for skibsanløb i danske havne særdeles opløftende. Næsten 25 flere fragtskibs-anløb giver masser af aktivitet i og udenfor havnene. Dét vælger vi at glæde os over, mens vi venter på den officielle statistik, baseret på havnekontorernes indberetninger.”

Sådan lyder det i en udtalelse fra brancheorganisationen Danske Havne, efter at Finans.dk har offentliggjort Danmarks Statistiks nye indeks over anløb af container- og fragtskibe i danske havne.

Indekset siger ikke noget om det konkrete antal af skibsanløb, de tal kommer senere i statistik-organisationens officielle udgivelse. Men Danmarks Statistik har netop udgivet et indeks, ”Statistik for havneanløb i Danmark”. Her er begyndelsen af 2018 sat til indeks 100, og i forhold til udgangspunktet er væksten på knap 20 procent og altså næsten 25 procent i juni i år sammenlignet med sidste år.

Danmarks Statistik kalder det på deres hjemmeside selv for en eksperimentel statistik, da det dels er et indeks, dels baseret på data fra AIS-indberetninger fra skibene til Søfartsstyrelsen.

Mere gods ad søvejen

Danske Havne arbejder for, at mere gods skal ad søvejen, så man er naturligt glade for de flere skibe og den deraf følgende højere aktivitet på havnene. Men brancheorganisationen peger også på det arbejde, der følger af den højere fragtskibs-aktivitet både på havnene og udenfor.

”Mange tænker ikke over det i hverdagen, men ca. 70 procent af al dansk im- og eksport går ind og ud af vore havne. Jo mere aktivitet, jo flere arbejdspladser direkte på havnene og indirekte i alle de erhverv, der transporterer, håndterer og sælger varerne videre. Så flere skibe er fast arbejde”, lyder det fra den sommerglade brancheorganisation.

Det blå Danmark – rederier, havne og maritime virksomheder - beskæftiger samlet knap 100.000 mennesker direkte og indirekte, ifølge tal fra Søfartsstyrelsen. Bruttoværditilvæksten, BVT, udgør knap 9 procent af den samlede danske produktion, og hver beskæftiget i det blå Danmark bidrager ca. med dobbelt så høj værditilvækst som gennemsnittet for dansk økonomi.

Kontakter

Billeder

Norske "Lafjell" laster korn i Korsør Havn juni 2021. Foto: Danske Havne
Norske "Lafjell" laster korn i Korsør Havn juni 2021. Foto: Danske Havne
Download

Information om Danske Havne

Danske Havne
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K

72 11 81 00https://www.danskehavne.dk/

Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.

Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.

Følg pressemeddelelser fra Danske Havne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Havne

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye