Danske ejerlejligheder stiger for første gang i syv år ikke i pris

For første gang i syv år er den årlige prisændring på ejerlejligheder i Danmark lig nul. Det viser tal fra Boligsidens Markedsindeks. Boligøkonom forudser, at det kan fortsætte resten af året.

Det seneste år har priserne på ejerlejligheder i Danmark ændret sig med nul procent. Altså koster en lejlighed nu det samme som på samme tidspunkt sidste år - cirka 27.700 kroner per kvadratmeter. Det er første gang i syv år, at priserne på ejerlejligheder ikke stiger, viser tal fra Boligsidens Markedsindeks.

For bare et år siden lå de årlige prisstigninger ellers stabilt mellem otte og 10 procent. Men siden sommeren 2018 er værdistigningen på ejerlejligheder blevet mindre og mindre.

”Gennem en årrække har vi været vant til markante prisstigninger på ejerlejligheder i Danmark, men det seneste års tid har der kun været meget små udsving. Det skyldes udviklingen på de store markeder i København og Aarhus, hvor prisernes himmelflugt blev stoppet, da der i starten af 2018 blev indført lånestramninger, der øgede kravene til købernes økonomi. Tiden for de store prisstigninger er slut for nu,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Prisstigninger på små markeder
Tilsammen udgør København og Aarhus cirka halvdelen af det samlede ejerlejlighedsmarked i Danmark, og derfor påvirker disse markeder landsgennemsnittet i særlig grad.

Priserne i landets to største byer er da også faldet det seneste år med henholdsvis to og én procent. I stedet er prisstigningerne rykket til de små markeder. Det drejer sig særligt om Vejle, Odense og kommunerne rundt om København.

”Vi ser et fald i salget af lejligheder i de store byer, mens der bliver solgt mere end tidligere på de små markeder. Derfor ser vi nu prisstigninger i omegnskommunerne til København. Det gælder for Køge, Furesø, Lyngby-Taarbæk, Vallensbæk, Tårnby, Gladsaxe og Roskilde. Her er priserne lavere end i København, og det gør dem til reelle alternativer til hovedstaden,” påpeger Birgit Daetz.

Små udsving resten af året
Markedet for ejerlejligheder har altså ændret sig fundamentalt det seneste års tid, og der er ingen tegn på snarlige voldsomme prisudsving – hverken op eller ned, forudser Birgit Daetz.

”Der har været et markant fald i salget af ejerlejligheder i år – altså er der færre købere end tidligere. Derfor er der også mange lejligheder til salg. Den lavere konkurrence kan vi se manifesteret i en øget salgstid og et større nedslag. Derfor er der ikke tegn på, at der vil komme et boom i priserne. Omvendt forventer vi heller ingen markante fald, da renten er historisk lav, hvilket gør det billigere end nogensinde at tage et boliglån. Derfor tror vi på ganske små prisudsving i resten af 2019.”

Øvrige nøgletal:

- Villaer og rækkehuse er steget to procent i pris fra juli 2018 til juli 2019. En kvadratmeter hus koster nu 14.319 kroner. Priserne er steget i alle regioner på nær Nordjylland.

- Priserne på sommerhuse er ligeledes steget to procent det seneste år. Samtidig er både udbud, salgstid og nedslag faldet markant.

Top 5: Her stiger priserne mest

Kommune

Kvm.pris juli 2019 (i kr.)

Ændring ift. juli 2018 (i procent)

Vejle

+16 %

Køge

+16 %

Furesø

+13 %

Odense

+10 %

Slagelse

+9 %

Top 5: Her falder priserne mest

Kommune

Kvm.pris juli 2019 (i kr.)

Ændring ift. juli 2018 (i procent)

Esbjerg

-10 %

Aalborg

-3 %

Fredensborg

København

Gentofte

-2 %

(Kilde til alle tal og tabeller: Boligsidens Markedsindeks)

Årlig prisændring på ejerlejligheder fra 2012-2019.