Danske CFO’er frygter en ny bølge af smitte fra COVID-19

Frygten for en ny bølge af smitte fra COVID-19 er blandt CFO’ernes største bekymringer lige nu - kun overgået af bekymringen for konsekvenserne af nedgangen i den globale økonomi. Sidstnævnte bekymrer væsentlig flere danske CFO’er i forhold til de globale, viser PwC’s seneste CFO Pulse Survey 2020.

Mogens Nørgaard Mogensen, senior partner og adm. direktør i PwC

En ny undersøgelse fra PwC med svar fra flere end 989 CFO'er fra 23 lande viser, at økonomidirektører fra hele verden nu frygter en potentiel ny bølge af smitte fra COVID-19. Det svarer over halvdelen af de danske CFO’er (55 %) og 58 % af de globale. Kun overgået af bekymringen for nedgangen i den globale økonomi, som særligt de danske økonomidirektører er bekymrede for (73 %) i forhold til de globale CFO’er (60 %).

“Nu, hvor det mest akutte i COVID-19-sundhedskrisen ligger bag os i en række lande, ser vi, at CFO’er i hele verden er bekymrede for en eventuel ny bølge af smitte og ikke mindst for nedgangen i den globale økonomi. Sidstnævnte bekymrer særligt de danske CFO’er, hvilket hænger sammen med, at eksporten er så afgørende for den økonomiske vækst i Danmark,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC.

Undersøgelsen viser desuden, at hele 28 % af de danske CFO’er bekymrer sig om cybertruslen og dermed væsentligt flere end globalt, hvor 16 % af CFO’erne peger på cybertruslen som en bekymring.

“Vi har desværre set, at hackerne har lukreret på, atcybersikkerheden er udfordret i en krisetid, hvor rigtig mange arbejder hjemme, og it-afdelingerne er under ekstraordinært pres. Og på trods af et stærkt fokus på omkostningseffektiviseringer har ingen ifølge undersøgelsen valgt at reducere udgifter til bekæmpelse af cybercrime,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

CFO’erne forudser fortsat faldende omsætning og afskedigelser
Ifølge PwC’s CFO Pulse Survey forventer hele 56 % af de danske CFO’er et tab i omsætningen på op til 25 % som følge af COVID-19. CFO’erne i Danmark forventer dog i højere grad end gennemsnittet globalt, at omsætningen falder mindre end 10 %.

“Tilbage i marts måtte mange virksomheder som konsekvens se omsætningen forsvinde fra den ene dag til anden. Og ifølge undersøgelsen forventer man altså fortsat væsentlige tab i omsætningen, så krisen er langt fra overstået endnu,” understreger Mogens Nørgaard Mogensen.

Han henviser desuden til, at forventningen til kommende afskedigelser konstant har været høj, siden PwC’s første CFO Pulse Survey i marts 2020. I juni peger 30 % af de danske CFO’er fortsat på, at de forventer at se afskedigelser i deres virksomhed i næste måned mod 49 % i marts.

Innovation og nye løsninger vejen frem
CFO’erne ser dog også nye muligheder som følge af COVID-19-krisen. Hele 58 % af de danske CFO’er svarer i undersøgelsen, at denne krise i det lange løb vil medføre nye måder at servicere kunderne på. Globalt er det 50 %. På samme vis peger 72 % af de danske CFO’er på ændringer i deres produkter og services som en vej til at genopbygge deres indtjeningsmuligheder. Globalt er det 63 %, der svarer dette.

“Dette understreger en vigtig pointe: Det giver ikke giver mening blot at tale om COVID-19 situationen som en krise. Det handler i højere grad om, at vi skal navigere i en ny virkelighed med et før og et efter COVID-19. Og den bratte omvæltning af vores samfund og forretning har uden tvivl rustet os til at håndtere fremtidige krisesituationer,” vurderer Mogens Nørgaard Mogensen.

PwC’s CFO Survey påpeger desuden på en række andre områder, hvor der er optimisme og nye tendenser at spore. Således svarer 43 % af CFO’erne, at de vil gøre hjemmearbejde til en permanent mulighed for funktioner, hvor dette er muligt. Over halvdelen (53 %) siger samtidig, at de vil sætte mere tryk på automation og nye måder at arbejde på.

“De begrænsninger, COVID-19 har givet os, har også budt på nye muligheder og skabt stor opfindsomhed i erhvervslivet, og krisen har ikke mindst skubbet på brugen af de digitale muligheder mange steder,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Om CFO Pulse Survey
PwC undersøger hver anden uge CFO’ernes syn på COVID-19, herunder økonomiske  konsekvenser og prioriteringer for erhvervslivet. Denne udgave af CFO Pulse Survey er gennemført fra den 4.-10. juni 2020 med svar fra 989 CFO’er fra 23 lande. I Danmark har 40 CFO’er/økonomidirektører fra top 1.000 danske virksomheder deltaget i undersøgelsen.

Mogens Nørgaard Mogensen, senior partner og adm. direktør i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

En høj CO₂-afgift kan fjerne forretningsgrundlaget for dele af dansk erhvervsliv18.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En indførelse af en høj afgift på udledning af CO₂ rammer dansk erhvervsliv hårdt. Det viser en ny rapport fra PwC og Axcelfuture, der har beregnet konsekvenserne af en indførelse af en høj afgiftssats pr. ton udledt CO₂ i 2030. Særligt den energiintensive industri, transportsektoren og landbruget står til at blive hårdt ramt på deres forretningsgrundlag med en høj afgift, men dansk erhvervsliv vil blive ramt bredt, fastslår rapporten.

Finansfunktionens rolle er under forandring med øget fokus på databehandling10.9.2020 08:10:50 CESTPressemeddelelse

Indenfor de nærmeste år vil finansfunktionen i højere grad beskæftige sig med andre områder end det finansielle og vil dermed kunne levere en bredere datamæssig indsigt i organisationer. Det kræver dog, at finansfunktionen har de rigtige værktøjer og kompetencer til rådighed, konkluderer en ny undersøgelse, som PwC har foretaget i samarbejde med ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) med svar fra 3.500 CFO’er, revisorer og controllere.