Danske BILA skal levere kjempestort robotanlegg til SalMars nye InnovaNor-fabrikk i Norge

Danmark er stengt for korona, men åpent for forretninger. Hos Danmarks største automasjonshus BILA jobber medarbeiderne under høytrykk: Nå har selskapet nettopp landet en kjempeordre til den norske lakseindustrien. BILA skal automatisere sortering, pakking og palletering for en av verdens aller største lakseprodusenter med et årlig produksjonsvolum på mer enn 150 000 tonn laks.

SalMar vil bygge en ny fabrikk, InnovaNor, i nye Senja kommune, som skal sette nye standarder for innovative og effektive løsninger i lakseindustrien. Danske BILA bidrar med et innovativt sorterings- og pakkeanlegg som skal håndtere flere tusen tonn med laks.

Den nye fabrikken til SalMar forventes å bli en av verdens mest effektive laksefabrikker, der kombinasjonen av maksimal automasjon og innovasjon er ingrediensene for suksess. BILA er samarbeidspartner i prosjektet og skal levere en innovativ helautomatisert palleteringsløsning som omfatter håndteringen og pakkingen av laksekasser. Den banebrytende løsningen ble første gang implementert av BILA hos en kunde i 2019, også i laksebransjen, og nå er det igjen bevist at konseptet gir kundene store muligheter. Fabrikken forventes å være driftsklar i midten av 2021.

BILA viste et sterkt engasjement

«Svært mange leverandører viste interesse for å levere palleteringsløsningen ved InnovaNor. I en samspillfase med flere leverandører opp mot utvelgelse viste BILA et sterkt engasjement og interesse med hensyn til både å ivareta driftserfaring og konkrete forbedringstiltak fra vårt anlegg på Frøya, InnovaMar, samtidig som de bidro svært konstruktivt til å utarbeide et robust, fleksibelt og ikke minst dynamisk system for til enhver tid å kunne imøtekomme SalMar sine krav til palleteringsanlegget», uttaler Ole Meland, teknisk sjef, SalMar AS.

BILA har automatisert i 32 år

Konsernet BILA A/S ble stiftet i 1988 og hjelper industrien med produksjonsoptimalisering ved hjelp av automasjonsløsninger, normalt ved hjelp av logistikkløsninger, industriroboter og samarbeidende roboter. Løsningene dekker alt fra enkel automasjon til optimalisering av hele produksjonslinjer. All kompetanse er samlet hos BILA A/S og inkluderer rådgivning, konstruksjon, utvikling, implementering og påfølgende service av robotanlegg. Virksomheten har eget verksted, der de utvikler og konstruerer spesialverktøy til robotanleggene. BILA er en høyteknologisk virksomhet med mer enn 350 engasjerte medarbeidere fordelt på forskjellige adresser i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, USA og England. Gjennom årene har BILA levert mer enn 2000 automasjonsløsninger til industrien i Europa og USA.

Bilder

Last ned bilde
«Vi er stolte over at SalMar valgte oss som samarbeidspartner til den nye ambisiøse InnovaNor-fabrikken. SalMar er bransjeledende når det gjelder produktivitet og effektivitet – de tar alt til et nytt nivå og setter standarden for fremtiden i laksebransjen», sier Jesper Højmark Pedersen, Market Unit Manager, BILA A/S.
Last ned bilde
BILA skal levere en innovativ helautomatisert palleteringsløsning som omfatter håndteringen og pakkingen av laksekasser. Den banebrytende løsningen ble første gang implementert av BILA hos en kunde i 2019, også i laksebransjen.

Om Grouleff Communications

Følg saker fra Grouleff Communications

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grouleff Communications på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grouleff Communications

Topplacering til dansk robotvirksomhed med effektivt våben mod corona-smittespredning15.6.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er international hæder til Blue Ocean Robotics for UVD Robots med den revolutionerende opfindelse af en robot med ultraviolet lys til uskadeliggørelse af coronavirus samt andre virusser og bakterier. Robotics Business Review kårer nyskabelsen som en af de allervigtigste i verden på sin årlige prestigefyldte liste, RBR50, der inkluderer de 50 mest indflydelsesrige robotvirksomheder i verden. Teknologiens sundhedsmæssige gevinst og dermed vækstpotentialet på verdensmarkedet for den ubemandede desinfektionsrobot er kolossalt stort: UVD Robots kan eliminere smitterisiko fra overflader og luften på hospitaler, hoteller, kontormiljøer, fødevare- og farmaceutisk industri samt lufthavne, skoler, butiks-, pleje- og fitnesscentre m.m.