Danske BILA skal levere kjempestort robotanlegg til SalMars nye InnovaNor-fabrikk i Norge

Danmark er stengt for korona, men åpent for forretninger. Hos Danmarks største automasjonshus BILA jobber medarbeiderne under høytrykk: Nå har selskapet nettopp landet en kjempeordre til den norske lakseindustrien. BILA skal automatisere sortering, pakking og palletering for en av verdens aller største lakseprodusenter med et årlig produksjonsvolum på mer enn 150 000 tonn laks.

SalMar vil bygge en ny fabrikk, InnovaNor, i nye Senja kommune, som skal sette nye standarder for innovative og effektive løsninger i lakseindustrien. Danske BILA bidrar med et innovativt sorterings- og pakkeanlegg som skal håndtere flere tusen tonn med laks.

Den nye fabrikken til SalMar forventes å bli en av verdens mest effektive laksefabrikker, der kombinasjonen av maksimal automasjon og innovasjon er ingrediensene for suksess. BILA er samarbeidspartner i prosjektet og skal levere en innovativ helautomatisert palleteringsløsning som omfatter håndteringen og pakkingen av laksekasser. Den banebrytende løsningen ble første gang implementert av BILA hos en kunde i 2019, også i laksebransjen, og nå er det igjen bevist at konseptet gir kundene store muligheter. Fabrikken forventes å være driftsklar i midten av 2021.

BILA viste et sterkt engasjement

«Svært mange leverandører viste interesse for å levere palleteringsløsningen ved InnovaNor. I en samspillfase med flere leverandører opp mot utvelgelse viste BILA et sterkt engasjement og interesse med hensyn til både å ivareta driftserfaring og konkrete forbedringstiltak fra vårt anlegg på Frøya, InnovaMar, samtidig som de bidro svært konstruktivt til å utarbeide et robust, fleksibelt og ikke minst dynamisk system for til enhver tid å kunne imøtekomme SalMar sine krav til palleteringsanlegget», uttaler Ole Meland, teknisk sjef, SalMar AS.

BILA har automatisert i 32 år

Konsernet BILA A/S ble stiftet i 1988 og hjelper industrien med produksjonsoptimalisering ved hjelp av automasjonsløsninger, normalt ved hjelp av logistikkløsninger, industriroboter og samarbeidende roboter. Løsningene dekker alt fra enkel automasjon til optimalisering av hele produksjonslinjer. All kompetanse er samlet hos BILA A/S og inkluderer rådgivning, konstruksjon, utvikling, implementering og påfølgende service av robotanlegg. Virksomheten har eget verksted, der de utvikler og konstruerer spesialverktøy til robotanleggene. BILA er en høyteknologisk virksomhet med mer enn 350 engasjerte medarbeidere fordelt på forskjellige adresser i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, USA og England. Gjennom årene har BILA levert mer enn 2000 automasjonsløsninger til industrien i Europa og USA.

Bilder

Last ned bilde
«Vi er stolte over at SalMar valgte oss som samarbeidspartner til den nye ambisiøse InnovaNor-fabrikken. SalMar er bransjeledende når det gjelder produktivitet og effektivitet – de tar alt til et nytt nivå og setter standarden for fremtiden i laksebransjen», sier Jesper Højmark Pedersen, Market Unit Manager, BILA A/S.
Last ned bilde
BILA skal levere en innovativ helautomatisert palleteringsløsning som omfatter håndteringen og pakkingen av laksekasser. Den banebrytende løsningen ble første gang implementert av BILA hos en kunde i 2019, også i laksebransjen.

Om Grouleff Communications

Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it/

Følg saker fra Grouleff Communications

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grouleff Communications på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grouleff Communications

Danish business BILA to deliver enormous robot system for SalMar’s new InnovaNor facility in Norway19.3.2020 16:03:53 CETPress release

Denmark is closed due to corona but is open for business. At Denmark's largest automation firm, BILA, employees are working at full throttle; the company has just landed a huge order for the Norwegian salmon industry. BILA will automate sorting, packing and palletising for one of the world's largest salmon producers, with an annual production volume in excess of 150,000 tonnes of salmon.

Danske BILA skal levere kæmpe robot-anlæg til SalMars nye InnovaNor fabrik i Norge19.3.2020 11:40:21 CETPressemeddelelse

Danmark er lukket for corona, men åben for business. Hos Danmarks største automationshus BILA arbejder medarbejderne på højtryk; Nu har selskabets netop landet en kæmpeordre til den norske lakseindustri. BILA skal automatisere sortering, pakning og palletering for en af verdens allerstørste lakseproducenter med en årlig produktionsvolumen på mere end 150.000 tons laks.

Kåring: Blue Ocean Robotics er den næste unicorn10.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Den prisbelønnede danske robotvirksomhed Blue Ocean Robotics med speciale i servicerobotter til de professionelle marked, er netop kåret som en af de 10 mest lovende teknologivirksomheder i Danmark af det internationale analysehus Tracxn. Titlen som ”Minicorn” er en videreudvikling af betegnelsen unicorn (enhjørning), som blev opfundet af investoren Aileen Le som en betegnelse for privatejede iværksætterselskaber med en milliardværdi i dollars. Med en stejl vækst og en værdiansættelse på nu 800 millioner kroner er Blue Ocean Robotics godt i gang med at realisere et kolossalt globalt potentiale på markedet for servicerobotter.