Danske BILA skal levere kæmpe robot-anlæg til SalMars nye InnovaNor fabrik i Norge

Danmark er lukket for corona, men åben for business. Hos Danmarks største automationshus BILA arbejder medarbejderne på højtryk; Nu har selskabets netop landet en kæmpeordre til den norske lakseindustri. BILA skal automatisere sortering, pakning og palletering for en af verdens allerstørste lakseproducenter med en årlig produktionsvolumen på mere end 150.000 tons laks.

Den nye norske fabrik bygget på automatiseringskonceptet fra danske BILA forventes at stå klar til drift i midten af 2021.

SalMar vil bygge en ny fabrik, InnovaNor, i Lenvik Kommune i Norge, som skal sætte nye standarder for innovative og effektive løsninger i lakseindustrien. Danske BILA bidrager med et innovativt sorterings- og pakkeanlæg, der skal håndtere tusindvis tons af laks.

SalMars nye fabrik forventes at blive en af verdens mest effektive laksefabrikker, hvor kombinationen af maksimal automation og innovation er ingredienserne til succes. BILA er samarbejdspartner i projektet og skal levere en innovativ fuldautomatiseret palleteringsløsning, der omfatter håndteringen og pakningen af laksekasser. Den banebrydende løsning blev første gang implementeret af BILA hos en kunde i 2019, også i laksebranchen, og det er nu igen bevist, at konceptet giver kunderne store muligheder. Fabrikken forventes at stå klar til drift i midten af 2021.

Vi er stolte af, at SalMar valgte os som samarbejdspartner til den nye, ambitiøse InnovaNor fabrik. SalMar er frontløber i branchen, når det omhandler produktivitet og effektivitet – de løfter det hele op på et nyt niveau, og sætter standarden for fremtiden i laksebranchen, siger Jesper Højmark Pedersen, Market Unit Manager

SalMar foretrak BILA

Mange leverandører viste interesse for at levere palleteringsløsningen til InnovaNor. I samspilsfasen op mod udvælgelsen af leverandører udviste BILA et stærkt engagement både med hensyn til driftserfaring og konkrete forbedringstiltag til vores anlæg på Frøya, InnovaMar. Samtidig bidrog BILA meget konstruktivt til at få udarbejdet en robust, fleksibel og ikke mindst dynamisk løsning, der til enhver tid kan imødekomme SalMars krav til palleteringsanlægget, konstaterer Ole Meland, Teknisk Chef, SalMar AS.

BILA har automatiseret i 32 år

BILA A/S blev grundlagt i 1988 og hjælper industrien med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger, typisk ved hjælp af logistikløsninger, industrirobotter og cobots. Løsningerne dækker over alt fra simpel automatisering til optimering af hele produktionslinjer. Alle kompetencer er samlet hos BILA A/S og omfatter rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Virksomheden har eget værksted, hvor de udvikler og konstruerer specialværktøj til robotanlæggene. BILA er en højteknologisk virksomhed, der beskæftiger mere end 350 engagerede medarbejdere fordelt på flere forskellige adresser i Danmark samt lokale kontorer i Sverige, Norge, Tyskland, USA og England. BILA har gennem årene leveret mere end 2000 automationsløsninger til industrien i Europa og USA.

”Vi er stolte af, at SalMar valgte os som samarbejdspartner til den nye, ambitiøse InnovaNor fabrik. SalMar er frontløber i branchen, når det omhandler produktivitet og effektivitet – de løfter det hele op på et nyt niveau, og sætter standarden for fremtiden i laksebranchen,” siger Jesper Højmark Pedersen, Market Unit Manager.
Den banebrydende løsning, der skal installeres hos SalMar i Norge, blev første gang implementeret af BILA hos en kunde i 2019, også i laksebranchen.

Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it/

Danish business BILA to deliver enormous robot system for SalMar’s new InnovaNor facility in Norway19.3.2020 16:03:53 CETPress release

Denmark is closed due to corona but is open for business. At Denmark's largest automation firm, BILA, employees are working at full throttle; the company has just landed a huge order for the Norwegian salmon industry. BILA will automate sorting, packing and palletising for one of the world's largest salmon producers, with an annual production volume in excess of 150,000 tonnes of salmon.

Danske BILA skal levere kjempestort robotanlegg til SalMars nye InnovaNor-fabrikk i Norge19.3.2020 14:00:09 CETpressemelding

Danmark er stengt for korona, men åpent for forretninger. Hos Danmarks største automasjonshus BILA jobber medarbeiderne under høytrykk: Nå har selskapet nettopp landet en kjempeordre til den norske lakseindustrien. BILA skal automatisere sortering, pakking og palletering for en av verdens aller største lakseprodusenter med et årlig produksjonsvolum på mer enn 150 000 tonn laks.

Kåring: Blue Ocean Robotics er den næste unicorn10.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Den prisbelønnede danske robotvirksomhed Blue Ocean Robotics med speciale i servicerobotter til de professionelle marked, er netop kåret som en af de 10 mest lovende teknologivirksomheder i Danmark af det internationale analysehus Tracxn. Titlen som ”Minicorn” er en videreudvikling af betegnelsen unicorn (enhjørning), som blev opfundet af investoren Aileen Le som en betegnelse for privatejede iværksætterselskaber med en milliardværdi i dollars. Med en stejl vækst og en værdiansættelse på nu 800 millioner kroner er Blue Ocean Robotics godt i gang med at realisere et kolossalt globalt potentiale på markedet for servicerobotter.

ROEQ klar med tre løsninger til ny mobil robot fra MiR9.3.2020 16:51:14 CETPressemeddelelse

Den fynske robotvirksomhed ROEQ lancerer hele tre nye produkter. Det sker synkront med, at Mobile Industrial Robots afslører sit nyeste trumfkort på en af verdens største logistikmesser, Modex, der åbner i USA i dag. ROEQs tre nye produkter, en vogn, en adapter og et topmodul, er udviklet til MiR250, hvilket sikrer at ROEQ allerede er klar med produkter, der sammen med MiR250 løser de vigtigste behov hos kunderne.

Trumf fra MiR: Mere agil og hurtig MiR250 vinder på alle parametre9.3.2020 16:50:45 CETPressemeddelelse

Hvert år siden 2017 har MiR, den internationale markedsleder inden for mobile robotter, lanceret en ny robot, der har åbnet helt nye muligheder for at automatisere intern logistik. Nu sætter den danske robotproducent endnu engang nye standarder inden for intern logistik med en robot, der samlet set er hurtigere, sikrere og mere agil end alle andre løsninger i samme kategori på verdensmarkedet. Nyskabelsen MiR250 er spækket med de allernyeste teknologier og kan navigere smidigt og effektivt i miljøer med stor trafik af mennesker.

KOBOTS leverer 200 byggerobotter til STARK5.3.2020 16:37:23 CETPressemeddelelse

Nu kan den danske byggebranche købe en dansk stemmestyret robot, Amigo, der kan skære gipsplader i de mål, man siger til den. Håndværkerne kan leje eller købe den mobile opfindelse, som kan flyttes rundt mellem byggepladser enten i kassevognen eller på traileren. Samtidig har fibergips-giganten James Hardie indgået en strategisk alliance med Amigo-producenten KOBOTS, så byggebranchen kan få alle Fermacells fibergipsplader tilskåret efter mål ved hjælp af robotten Amigo. Aftalerne er et gennembrud for bedre arbejdsmiljø via automatisering i byggeriet.