Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.

Lidl Danmark er for sit bidrag til den danske eksportsucces på en milliard kroner for danske virksomheder blevet kåret til German Company of the Year 2020 af Dansk-Tysk Handelskammer. Her modtager indkøbsdirektør Rasmus Pape (tv) prisen fra Reiner Perau, adm. direktør i Dansk-Tysk Handelskammer.

For lige godt en måned siden blev Lidl Danmark kåret til Danmarks bedste butikskæde og Retailer of the Year i Danmark. Nu lander endnu en fornem pris i dagligvarekædens pokalskab i Kolding: Lidl Danmark er kåret til German Company of the Year 2020 af Dansk-Tysk Handelskammer.

En online-afstemning som vægtede 50 % og en jury bestående af den danske ambassadør i Berlin, den tyske ambassadør i København, direktøren for det tyske industri- og handelskammer, Dansk Erhverv samt sidste års vinder af prisen var enige om, at prisen i år skulle tilfalde Lidl Danmark.

Ekstraordinær eksportsucces

"Det har været en lang rejse for Lidl i Danmark, men det er helt fantastisk, at de har formået at holde fast og gennem årene tilpasse et tysk Lidl-koncept til det danske marked med et måske lidt anderledes behov end der er på det tyske marked. Man kan tydeligt fornemme, at Lidl de seneste år har haft succes i Danmark. Det er ret tankevækkende, at Lidl Danmark har en strategi om at deres leverandør indarbejdes som samarbejdspartner, og får mulighed for at afprøve deres varer i Lidls internationale salgskanaler, og dermed får en dansk leverandør mulighed for at eksportere til fx det tyske marked," udtaler sidste års vinder fra Beckhoff Automation og medlem af juryen, adm. direktør Michael Nielsen.

Indstillingen til den til fornemme pris tog udgangspunkt i virksomhedens eksportsucces, hvor Lidl har vist ekstraordinær vækst i omsætning og medarbejderantal, skabt innovation der beriger det danske marked, og lavet bemærkelsesværdige investeringer i Danmark. Derudover blev tre konkrete eksempler på leverandører, som Lidl Danmark har hjulpet videre til det tyske marked, fremhævet.

Danske leverandører hyldes

Tenax Sild, som via Lidl Danmark årligt sælger over 250.000 glas sild, Vilsund Blue, som nu leverer ferske muslinger til halvdelen af Lidls tyske butikker - det svarer til mere end 800.000 kg om året - og Skare Food, som for flere år siden startede med kun at levere til Lidl Danmark og nu eksporterer en million pakker pålæg. En anerkendelse, som i høj grad kan tilskrives Lidls dygtige danske leverandører, fortæller adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust:

"På hele Lidl Danmarks vegne vil jeg gerne sige 1.000 tak for prisen som German Company of The Year. Vi er meget stolte over, at vi kan hjælpe vores dygtige danske leverandører, som leverer produkter af høj kvalitet, til at skabe en eksportsucces på cirka en milliard kroner til andre Lidl-markeder i Europa. Det gavner ikke bare leverandøren, men også Lidl, vores kunder i Europa og skaber vækst og arbejdspladser i Danmark."

Indkøbsteam med stort fokus på danske produkter

Prisen skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, specielt tilskrives hele indkøbsteamet i Lidl:

"Denne pris betyder rigtig meget for mig og jeg vil gerne give et kæmpe skulderklap til vores indkøbsteam, der hver dag er i kontakt med alle vores fantastiske leverandører i Danmark. Vi har fra starten gerne villet have så mange gode danske produkter som muligt på hylderne, og det synes jeg vi er lykkedes rigtig godt med," siger Ramus Pape og fortsætter:

"En af årsagerne til at vi vinder, skyldes blandt andet Tenax Sild, Vilsund Blue og Skare Food. Tre super dygtige producenter, som vi har været så heldige at kunne hjælpe videre ud på hylderne i Europa. Hvis et produkt i de danske butikker sælger godt, får Lidl i andre lande også mulighed for at få det i deres sortiment."

Lidl Danmark har skabt eksport for kædens danske leverandører og samarbejdspartnere til en værdi af cirka 200 millioner kroner. Dertil kommer, at danske producenter samlet eksporterer for cirka 800 millioner kroner til andre Lidl-lande gennem koncernens internationale hovedkontor.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.

Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.