Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner
For lige godt en måned siden blev Lidl Danmark kåret til Danmarks bedste butikskæde og Retailer of the Year i Danmark. Nu lander endnu en fornem pris i dagligvarekædens pokalskab i Kolding: Lidl Danmark er kåret til German Company of the Year 2020 af Dansk-Tysk Handelskammer.
En online-afstemning som vægtede 50 % og en jury bestående af den danske ambassadør i Berlin, den tyske ambassadør i København, direktøren for det tyske industri- og handelskammer, Dansk Erhverv samt sidste års vinder af prisen var enige om, at prisen i år skulle tilfalde Lidl Danmark.
Ekstraordinær eksportsucces
"Det har været en lang rejse for Lidl i Danmark, men det er helt fantastisk, at de har formået at holde fast og gennem årene tilpasse et tysk Lidl-koncept til det danske marked med et måske lidt anderledes behov end der er på det tyske marked. Man kan tydeligt fornemme, at Lidl de seneste år har haft succes i Danmark. Det er ret tankevækkende, at Lidl Danmark har en strategi om at deres leverandør indarbejdes som samarbejdspartner, og får mulighed for at afprøve deres varer i Lidls internationale salgskanaler, og dermed får en dansk leverandør mulighed for at eksportere til fx det tyske marked," udtaler sidste års vinder fra Beckhoff Automation og medlem af juryen, adm. direktør Michael Nielsen.
Indstillingen til den til fornemme pris tog udgangspunkt i virksomhedens eksportsucces, hvor Lidl har vist ekstraordinær vækst i omsætning og medarbejderantal, skabt innovation der beriger det danske marked, og lavet bemærkelsesværdige investeringer i Danmark. Derudover blev tre konkrete eksempler på leverandører, som Lidl Danmark har hjulpet videre til det tyske marked, fremhævet.
Danske leverandører hyldes
Tenax Sild, som via Lidl Danmark årligt sælger over 250.000 glas sild, Vilsund Blue, som nu leverer ferske muslinger til halvdelen af Lidls tyske butikker - det svarer til mere end 800.000 kg om året - og Skare Food, som for flere år siden startede med kun at levere til Lidl Danmark og nu eksporterer en million pakker pålæg. En anerkendelse, som i høj grad kan tilskrives Lidls dygtige danske leverandører, fortæller adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust:
"På hele Lidl Danmarks vegne vil jeg gerne sige 1.000 tak for prisen som German Company of The Year. Vi er meget stolte over, at vi kan hjælpe vores dygtige danske leverandører, som leverer produkter af høj kvalitet, til at skabe en eksportsucces på cirka en milliard kroner til andre Lidl-markeder i Europa. Det gavner ikke bare leverandøren, men også Lidl, vores kunder i Europa og skaber vækst og arbejdspladser i Danmark."
Indkøbsteam med stort fokus på danske produkter
Prisen skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, specielt tilskrives hele indkøbsteamet i Lidl:
"Denne pris betyder rigtig meget for mig og jeg vil gerne give et kæmpe skulderklap til vores indkøbsteam, der hver dag er i kontakt med alle vores fantastiske leverandører i Danmark. Vi har fra starten gerne villet have så mange gode danske produkter som muligt på hylderne, og det synes jeg vi er lykkedes rigtig godt med," siger Ramus Pape og fortsætter:
"En af årsagerne til at vi vinder, skyldes blandt andet Tenax Sild, Vilsund Blue og Skare Food. Tre super dygtige producenter, som vi har været så heldige at kunne hjælpe videre ud på hylderne i Europa. Hvis et produkt i de danske butikker sælger godt, får Lidl i andre lande også mulighed for at få det i deres sortiment."
Lidl Danmark har skabt eksport for kædens danske leverandører og samarbejdspartnere til en værdi af cirka 200 millioner kroner. Dertil kommer, at danske producenter samlet eksporterer for cirka 800 millioner kroner til andre Lidl-lande gennem koncernens internationale hovedkontor.
Nøgleord
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl er kommet til Rødbyhavn18.4.2024 10:46:58 CEST | Pressemeddelelse
Glade smil og forårsstemning prægede torsdag morgen de mange fremmødte ved Lidls nye butik i Rødbyhavn. Dagen begyndte med smurte sandwich og kaffe før borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klippede det røde bånd og slog dørene op til dagligvarekædens tredje butik på Lolland.
Lidl vinder B.T.s pristjek på 40 dagligvarer17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigst at handle i Lidl. Det slår B.T. fast efter Lidl præsterede den billigste kurv på tværs af den danske dagligvarebranche. Pristjekket vurderer den samlede pris på 40 basisprodukter. Herunder blandt andet frugt og grønt, mejeri, brød og kød.
Lidl åbner sin første butik i Rødbyhavn11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag d. 18. april får Rødbyhavn endelig sin første Lidl, når dagligvarekæden åbner sin tredje butik på Lolland. I front for butikken står butikschef Mathias Kruse Petersen, som er født og opvokset i havnebyen.
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum