Applia Danmark

Dansk-svensk samarbejde om forbrugerelektronik

Dansk industrihistorie: for første gang samles interessevaretagelsen for producenter af hjemmets elektronik
Står billedet skarpt? Med 33 mio. pixels i de nyeste 8K TV nærmer billed-skarpheden sig det ultimative.

60 års dansk industrihistorie får et nyt kapitel.

Pr. 1. juli 2019 samlet interessevaretagelsen for producenter af hvidevarer og forbrugerelektronik (radio/TV) i samme organisation.

Det er APPLiA Danmark, der har indgået en samarbejdsaftale om fremtidig interessevaretagelse med producenterne af forbrugerelektronik.

Der er tale om et dansk-svensk samarbejde, hvor APPLiA de næste to år udfører konsulentarbejde - med reference til bestyrelsen i Stockholm.

De virksomheder, der i første omgang har tiltrådt aftalen, er Samsung, Panasonic, TCL, TPV (Philips), Yamaha og Harman.

Aftalen er åben for tilslutning fra andre producenter.

"Consumer Electronics Danmark vil tage hånd om producenternes samfundsansvar - inden for miljø, energi, elektronikskrot, forbrugerret, sikkerhed mv"., siger APPLiA Danmarks direktør Henrik Egede.

"Producenter inden for forbrugerelektronik har i dag et nordisk set-up. Derfor er det også logisk at have nordisk interessevaretagelse", siger Klas Elm, adm. dir. i Elektronikbranschen i Sverige.

Med aftalen er skrevet et stykke dansk og nordisk industrihistorie.

I 1940'erne blev en brancheforening for radio- og TV-fabrikanter stiftet - kendt, i øvrigt, fra DRs tv-serie Krøniken.

I 1990'erne gik producenterne sammen med mediedistributører i BFE - Brancheforeningen for Forbrugerelektronik. BFE ophørte med drift 28. septemer 2018 - og producenterne fortsætter nu samarbejdet i dansk-svensk regi.

"Med et glimt i øjet: vi går fra cognac-glas i Krønikens tid til cirkulær økonomi. Der er nok af udfordringer. Vi ser øget fokus fra forbrugerside og fra politisk hold på elektronik", siger Henrik Egede, direktør for APPLiA Danmark.

Billeder

Information om Applia Danmark

Applia Danmark
Tuborgvej 5
2900 Hellrup

33369192https://www.applia-danmark.dk/

APPLiA Danmark har sine rødder i FEHA, Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater, FEHA, stiftet som dansk fabrikantforening den 14. december 1960.

I 1967 fik foreningen sin nuværende form, da også importører blev inkluderet.

Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser, herunder at arbejde for at omsætningsforholdene til enhver tid er sunde og rationelle, samt at repræsentere medlemmerne i spørgsmål af fælles interesse, såvel overfor omsætningsleddene og disses organisationer som overfor offentlige myndigheder, offentligheden og andre.

FEHA skiftede i april 2018 navn til APPLiA Danmark. APPLiA Danmark er medlem af den europæiske producentorganisation APPLiA Europe.

APPLiA Danmark har 24 medlemsvirksomheder, der markedsfører mere end 40 mærker inden for store og små husholdningsapparater til el og gas.

APPLiA Danmark udfører sine aktiviteter inden for de rammer for informationsudveksling i brancheforeninger, som er givet af Konkurrencestyrelsen. Foreningen overholder desuden det regelsæt for kommunikation i branchen, som er givet af APPLiA Europe.