Dansk robotvirksomhed på vej ud i verden

Den danske robotvirksomhed Flow Robotics, der udvikler og producerer robotter til laboratorier, indleder nu et samarbejde med VWR International A/S, der er en global leverandør af udstyr og teknologi til life science selskaber og forskningslaboratorier. Dermed skal pipetteringsrobotten flowbot ONE, der fremmer produktiviteten og forbedrer arbejdsmiljøet på laboratorier, snart sælges i alle de nordiske lande og på sigt globalt. Aftalen skal accelerere distribution og salg på et voksende marked for robotteknologi.

Robotten flowbot ONE blev lanceret ved årsskiftet og har siden fået stor opmærksomhed for sin innovative teknologi og sit brugervenlige design. Allerede nu står robotten og pipetterer i adskillige typer laboratorier hos virksomheder i Storkøbenhavn. Også laborant-studerende på uddannelser i København og i Odense bliver undervist i brugen af robotten.

Med den nye aftale forventer Flow Robotics at kunne installere flowbot ONE og servicere kunder endnu bedre end hidtil i resten af Danmark og fra starten af 2020 også i de nordiske lande.

“Det glæder mig at vi med dette samarbejde nu kan være tættere på vores kunder i et marked med stigende interesse for automatiseringsmuligheder,” siger Annika Isaksson, direktør i Flow Robotics. Hun fortsætter:

“Det er vigtigt for Flow Robotics at være der, hvor behovet for at lette belastende arbejdsopgaver er. Lige nu ser vi en stor og stigende interesse for vores produkt i både Danmark og dele af udlandet, og derfor er det rigtig godt at VWR International A/S kan bistå os i opgaven med at nå ud til kunderne.”

For VWR International A/S er det nye samarbejde med den danske robotvirksomhed netop noget som åbner op for nogle spændende opgaver.

“Det er en nyskabende robot som Flow Robotics har udviklet, og vi glæder os til at komme i gang med at formidle produktet til vores kundeskare. Det er et samarbejde, som vi forventer os meget af,” fortæller Kirsten Gram, administrerende direktør i VWR International A/S.

Baggrund

Brugervenlighed er livsnerven
Flow Robotics udvikler og fremstiller fleksible, brugervenlige væskehåndteringsrobotter til automatisering af laboratorieopgaver. Robotterne udfører de ensidigt gentagne, tidskrævende og opslidende manuelle pipetteringsopgaver, giver konsistente resultater og frigør personalets tid til endnu mere videnskab.

Brugervenlighed er livsnerven for Flow Robotics. Da robotterne styres ved hjælp af en internetbrowser, kræves der ingen programinstallering. Der er heller ikke brug for programmeringsekspertise hos dem, som bruger robotten. Ved hjælp af patenteret teknologi kombineres livevideo fra robotten med en grafisk brugergrænseflade for at gøre protokolspecifikationerne intuitive og nemme at sætte op for alle.

I Flow Robotics’ bestyrelse sidder blandt andet Thomas Nagy, tidligere Executive Vice President for Novozymes og Niels Bo Theilgaard, tidligere IT direktør for Bang & Olufsen.

Spin-off fra IT Universitet

Flow Robotics A/S er en dansk spin-off virksomhed fra IT Universitetet i København. Virksomheden blev grundlagt i december 2015 af professor og Universal Robot-medstifter Kasper Støy og adjunkt Andres Faiña, oprindeligt fra University of A Coruña i Spanien.Begge er ansat på IT-Universitetet i København.

Flow Robotics A/S er baseret i København og har ti ansatte.

Annika Isaksson,

Direktør hos Flow Robotics (ikke administrerende)

mail: ai@flow-robotics.com

mobil: +45 24520204

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.

Robotter vil gøre håndværkerens job sundere2.1.2020 06:30:00 CETNyhed

En karriere som håndværker er blevet meget andet end hammer og el-værktøjer. Robotter vil dag for dag forandre arbejdet på byggepladserne. Det er ikke fjern fremtidssnak. Allerede i 2020 får danske håndværkere blandt andet mulighed for at tage en mobil stemmestyret tilskæringsrobot med i kassevognen eller traileren. Den hedder Amigo og kan automatisere tilskæring af gips og andre plader, så håndværkeren kan få hænder fri til andre opgaver. Amigo-robotten er startskuddet til en automationsbølge i byggebranchen, hvor nye teknologier for alvor skal minimere nedslidning, skader, støv, støj og dårlige arbejdsstillinger.