Dansk robotfirma indtager et nyt land hver måned

Med 420 procents vækst i robotsalget i det netop afsluttede regnskabsår er virksomheden Cobot Lift i fuld gang med at indtage verdensmarkedet. Siden december 2019 har Cobot Lift eksporteret sin unikke robotteknologi til industrien i USA, Hviderusland, Polen, Norge samt Danmark. På trods store investeringer i produktudvikling og ekspansion i en verden præget af virusudbrud kan det unge robotfirma Cobot Lift fremvise sorte tal på bundlinjen i sit netop offentliggjorte 2019-2020 regnskab.

Ambitionerne er høje hos Cobot Lift efter en omsætningsvækst i de seneste 12 måneder på 420 procent. Resultatet på iværksætterens bundlinje blev i 2019-2020-regnskabet et lille overskud på DKK 84.075. Salget i 2020-2021 ventes at lande på en lille håndfuld millioner. Om fire år ventes det at være vokset til en salgsvolumen svarende til en trecifret millionomsætning. Foto: Alexander Banck-Petersen.

En god cocktail her i coronatid er et behersket omkostningsniveau mixet med en stor fleksibilitet og tålmodighed. Og det er præcis, hvad virksomheden Cobot Lift i Slagelse har.

Vi er et lille firma, der arbejder langsigtet, og vi oplever, at den globale industri er meget optaget af at gøre deres produktion mere robust ved hjælp af automatisering. Flere produktionsvirksomheder har et øget fokus deres forsyningskæde og på at skabe forsyningssikkerhed gennem hjemtagning af produktion, siger Flemming Bischoff Truelsen, CEO i Cobot Lift. Hans virksomhed har i gennemsnit indtaget ét nyt land hver måned og har nu forhandlere i 18 lande. Her i Danmark er det Hobro-virksomheden Technicon, der installerer Cobot Lifts produkter i industrien.

Vi har gennem det seneste år fået mere end 70 henvendelser hele verden om vores produkter. Vi kan se rigtigt spændende tegn på, at vi kan forløse det globale potentiale hos mange af de multinationale kunder, som vi arbejder med bl.a. inden for bilindustri og fødevarer. Her er mønstret, at de først køber et af vores produkter for at undersøge anvendelsesmulighederne i deres produktion, og næste skridt er så udrulning af teknologien på flere fabrikker i samme koncern, siger Flemming Bischoff Truelsen.

Cobot Lifts teknologi løste en helt konkret automationsudfordring for os. Vi havde en kollaborativ robot, som kun kunne løfte 10 kilo, og vi havde emner på 15-16 kilo som skulle løftes. Vi overvejede en industrirobot, men det ville ikke blive rentabelt, og der var heller ikke plads i vores produktion. Med Cobot Lift kunne vi øge løfteevnen på vores robot, og processen er nu automatiseret. For os har det været en meget fin løsning, siger Fatos Topalli,produktionsingeniør hos Danfoss Drives i Gråsten.

Opfindelsen giver cobots superkræfter

Det særlige ved Cobot Lifts produkter er, at de giver en cobot superkræfter: En UR10 robot fra Universal Robots får øget sin løfteevne fra 10 til 30 kilo. Cobot Lift kombinerer intelligensen fra en UR robot med styrken fra en vakuumløfter, således at løsningen stadig er kollaborativ og ikke behøver afskærmning. Løsningen fylder så lige så lidt, som hvis den blev løst manuelt. Det giver industrien den store fordel, at der skal ændres meget lidt i deres produktionslinie for at automatisere nogle tunge løft.

Den globale industri forventer en catch-up-effekt efter coronaepidemien i tredje og fjerde kvartal af 2020, hvor kunsten bliver at minimere flaskehalseproblemer i produktionen. Her kommer automatisering til at spille en central rolle. Det viser en ny analyse fra Ernest & Young. Pandemiens følgevirkninger har blotlagt sårbarheder, som der nu skal handles på for at være bedre rustet til andre rystelser på verdensmarkedet. 52 % af virksomhedslederne vil i 2020 investere i at styrke deres forsyningskæde og logistik, mens 36 % er parate til at fremrykke investeringer i robot- og automationsløsninger. Samme tendens sås i kølvandet på finanskrisen.

Investorerne bag Cobot Lift er Henrik Elm Gulløv, Anders Bo Rasmussen og Niels Appel, ligesom Vækstfonden har ydet startlån til virksomheden. I sommeren 2019 pitchede Cobot Lift på den internationale matchmaking-event i Odense Investor Summit og fik dér en række kontakter, men virksomhedens salg gik efterfølgende så strygende, at det blev udskudt til senere i vækstfasen at tage endnu en investor ombord. Den positive udvikling i robotvirksomheden vækker fortsat interesse hos investorer.

Lige nu er i vi i dialog med en række interessante aktører, der ønsker at være en del af vores ejerkreds. Det vigtige for os er, at de et interesserede i at komme med på en global vækstrejse og kan åbne døre i industrien samt i logistikbranchen, fortæller Flemming Bischoff Truelsen, CEO i Cobot Lift.

Vi oplever, at den globale industri er meget optaget af at gøre deres produktion mere robust ved hjælp af automatisering. Flere produktionsvirksomheder har et øget fokus deres forsyningskæde og på at skabe forsyningssikkerhed gennem hjemtagning af produktion, siger Flemming Bischoff Truelsen, CEO i Cobot Lift. Foto: Alexander Banck-Petersen.
Foto: Alexander Banck-Petersen.
Medejer, stifter og opfinder af Cobot Lifts robotløsninger, CEO Flemming Bischoff Truelsen ses her sammen med sin opfindelse og kollagaen robotprogrammør Christian Stokholm. Foto: Alexander Banck-Petersen.
Det særlige ved Cobot Lifts produkter er, at de giver en cobot superkræfter: En UR10 robot fra Universal Robots får øget sin løfteevne fra 10 til 30 kilo. Foto: Alexander Banck-Petersen.
Vi kan se rigtigt spændende tegn på, at vi kan forløse det globale potentiale hos mange af de multinationale kunder, som vi arbejder med bl.a. inden for bilindustri og fødevarer. Her er mønstret, at de først køber et af vores produkter for at undersøge anvendelsesmulighederne i deres produktion, og næste skridt er så udrulning af teknologien på flere fabrikker i samme koncern, siger Flemming Bischoff Truelsen. Foto: Alexander Banck-Petersen.
Den globale industri forventer en catch-up-effekt efter coronaepidemien i tredje og fjerde kvartal af 2020, hvor kunsten bliver at minimere flaskehalseproblemer i produktionen. Her kommer automatisering til at spille en central rolle. Foto: Alexander Banck-Petersen.
En af de virksomheder i Danmark, der høster fordelene af Cobot Lifts produkter, er Danfoss Drives. Her bruges den automatiserede vakuumløfter til at stable fiksturer til test af frekvensomformere. Foto: Alexander Banck-Petersen.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.