Dansk Retursystem oplever stor interesse – også fra udlandet

Årsrapport 2017: Danskerne er i stigende grad optaget af klima og genanvendelse – og særligt den unge generation har klimaet øverst på dagsordenen. Det oplevede Dansk Retursystem i 2017, bl.a. som samarbejdspartner på klimaudstillingen Climate Planet. Udlandet har også fået øjnene op for det danske pantsystem. Sidste år var der besøg fra bl.a. Japan, Belgien og Storbritannien.

Det mobile Learning Lab var en del af klimaudstilllingen Climate Planet.

Dansk Retursystem oplever i disse år en stigende interesse for, hvad genanvendelse betyder for klimaet – og hvordan cirkulær økonomi kan integreres i dagligdagen. Og det fik i 2017 Dansk Retursystem til at skrue op for sine oplysende aktiviteter, skriver virksomheden i sin netop offentliggjorte årsrapport.

”Vi oplever en stigende interesse for, hvad man selv kan gøre for klimaet. I Dansk Retursystem har vi en stor akkumuleret viden om klima og genanvendelse, og den viden vil vi gerne dele. Derudover er netop pantsystemet jo et eksempel på, at cirkulær økonomi kan integreres i stor skala i danskernes hverdag,” siger administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

Learning Lab på hjul
Dansk Retursystem deltog i 2017 bl.a. som samarbejdspartner på klimaudstillingen Climate Planet med flere aktiviteter og sponsorerede også adgang til udstillingen for 4.500 skoleelever, som ved samme lejlighed fik stillet Dansk Retursystems nyudviklede skolemateriale om klima og genanvendelse ”Mission Possible” til rådighed. Dansk Retursystem udvikler også skolemateriale og spil til de mindre klasser.

På Climate Planet deltog også miljøvirksomhedens nye mobile udstilling, Learning Lab, som mere end 150.000 mennesker tog turen igennem og dermed lærte om genanvendelse af tomme emballager. Mange flere danskere får mulighed for at besøge den mobile udstilling, når Learning Lab besøger en række byer med projektet ”Gang i Danmark” hen over sommeren.

Udlandet holder øje
Driften af det danske pantsystem har ligeledes vakt interesse fra udlandet de seneste år, hvor repræsentanter fra Japan, Thailand, Burkina Faso, Bulgarien, Cypern, Storbritannien, Belgien, Holland og Skotland har besøgt Dansk Retursystem.

Det handler jo om hele verdens klima. Og hvis vi kan bruge vores erfaringer til at øge mængden af genanvendte emballager i verden, så vil vi selvfølgelig gerne det,” afslutter Lars Krejberg Petersen.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Det mobile Learning Lab var en del af klimaudstilllingen Climate Planet.

Solcelledrevet, mobil udstilling på tur i sommerlandet17.5.2018 10:18pressemeddelelse

Hvad sker der i flaskeautomaten, og hvor meget energi sparer man ved at genanvende dåser og flasker? Det, og andre klimaspørgsmål, får du svar på, når Dansk Retursystem sender deres solcelledrevne udstilling Learning Lab på tur rundt i landet som en del af projektet Gang i Danmark. Lemvig var den første af i alt ca. 20 byer, der fik besøg af udstillingen, hvor du også kan prøve interaktive spil og blive mast flad som en dåse, der skal smeltes om.

Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Cirkulær økonomi er mere end en smuk tanke4.4.2018 08:33pressemeddelelse

Lars Klepsch er nyudnævnt finansdirektør i det, han selv kalder ”en af Danmarks mest spændende miljøvirksomheder.” Han er motiveret af at være en del af en formålsdrevet virksomhed, som efter 16 år i et marked i vækst nu står over for nye investeringer. Lars Klepsch er overbevist om, at flere virksomheder i fremtiden vil arbejde med cirkulær økonomi og dermed hele værdikæden frem for udelukkende at profitmaksimere i traditionel forstand.