Dansk øko-eksport oplever et mindre fald

Danmarks Statistik har netop offentliggjort eksporttallene for økologiske varer, som viser en minimal tilbagegang fra 3 mia. kr. i 2017 til 2,9 mia. kr. i 2018. Det er et minimalt fald på 1,6 pct. i forhold til året før. Men det er en mindre tilbagegang end den generelle eksport, som i 2018 fik et fald på 2,9 pct.

Efter at Danmark har oplevet en tolvdobling af eksporten af økologiske varer over de seneste 15 år, skete der i 2018 et lille fald. Faldet skyldes især mindre eksport af mælk og fløde, som til gengæld opvejes af en stigning i salget på hjemmemarkedet.

Også eksporten af næringsmidler, som fx modermælkserstatning til Asien er faldet. Derudover spiller den tørre sommer i 2018 også en vigtig rolle. Det ses bl.a. ved et eksportfald på 60 pct. på foderstoffer – alene i Sverige faldt eksporten af foderstoffer med 90 pct.

”Sommeren 2018 var hård ved de danske økologiske landmænd, så vi er ikke overraskede over resultatet, som vi ser alvorligt på. Men vi vil også glæde os over, at økologien fortsat er stærk på eksportmarkederne, og vi arbejder intensivt på at positionere dansk økologi på et marked, der er i vækst over hele verden,” siger Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

De kategorier, som Økologisk Landsforening bl.a. har fokuseret på via eksportfremstød, er til gengæld i fremgang. Det er fx ikke-alkoholiske og alkoholiske drikkevarer, Sweet’n snacks og mange innovative produkter inden for fx kaffe og chokolade.

”Danmark har nogle ubeskriveligt dygtige og innovative producenter, der arbejder med de trends og tendenser, der er i tiden og er først på markedet med det nyeste. Det afspejles tydeligt i eksporttallene,” siger hun.

Importen af økologiske varer steg i 2018 med ca. en halv mia. kr. på især frisk og frossen grønt, samt på vin, frugt og nødder.

”Vi konstaterer, at det skyldes en stor efterspørgsel på økologi blandt de danske forbrugere, hvilket er positivt for økologien generelt, siger Pernille Bundgård.

Pernille Bundgård, markedschef for eksport, Økologisk Landsforening, tlf. 6059 5313, pbs@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening tlf. 25 42 93 02, vk@okologi.dk