Dansk mobil robot løser 3 udfordringer på amerikansk fabrik

Cabka Group har hovedkontor i Tyskland og har seks fabrikker i Europa og én i Missouri, Nordamerika, hvor postindustrielt plast genbruges til paller. Fabrikken er i drift døgnet rundt og producerer omkring 5.000 paller om dagen. Cabka er udfordret af mangel på arbejdskraft og af, at stor udskiftning af midlertidige arbejdere fører til dyr nedetid. MiR500 er derfor en vigtig komponent i en ny og fuldautomatisk produktionslinje, som vil blive genskabt flere steder i virksomheden for at minimere afhængigheden af midlertidige arbejdere og samtidig forbedre produktkvaliteten og arbejdernes sikkerhed.

”Med MiR-robotterne behøver vi ikke bekymre os så meget for, om folk går i vejen, for MiR-robotterne stopper op, hvis de kommer for tæt på, forklarer projektleder Wayne Kearney.

MiR500 mobil-robotten automatiserer, forbedrer kvaliteten og løser arbejdskraft- og sikkerhedsproblemer hos Cabka i USA.  På den nordamerikanske fabrik er ca. 37.000 m2 og har elleve bemandede sprøjtestøbemaskiner, som aflæsser de producerede paller, som manuelt afrettes og stables. Derefter kan lagerarbejdere transportere dem til lageret med gaffeltrucks og pallevogne. Arbejdet er repetitivt og fysisk hårdt og gør det svært at holde på medarbejderne. ”Ét af vores største problemer er at finde medarbejdere”, siger Patrick Garin, direktør for Cabka North America. ”Arbejdsløsheden er så lav, at det er svært at finde folk. Vi bruger MiR-robotter for ikke at være så afhængige af vikarbureauer og for at minimere den nedetid, som skyldes mangel på folk.”

Den automatiserede linje er renere, mere sikker og mere effektiv
MiR-robotterne er en del af en ny fuldautomatisk produktionslinje, som omfatter en robot med seks akser, som automatisk aflæsser pallerne fra sprøjtestøbemaskinen, afretter dem og læsser de færdige paller direkte på MiR500, som er udstyret med en MiR-palleløfter. MiR-robotten transporterer de færdige paller væk fra produktionsgulvet til et særskilt klargøringsområde, så snart de er produceret, så produktionsgulvet hele tiden er ryddet. I klargøringsområdet bliver pallerne kvalitetstjekket og pakket, og gaffeltrucks kan så transportere de færdige paller til lageret og læsseramperne, uden at det er nødvendigt at have fabriksarbejdere til stede.
Uden MiR-robotten kræver anlæggets indretning, at medarbejdere og gaffeltrucks skal manøvrere rundt om stabler med paller, der er under behandling, samt færdige paller i en lang og smal gang med meget trafik. Det går ud over sikkerheden. MiR-robotternes indbyggede sikkerhedsfunktioner gør dem ideelle til områder, hvor der er medarbejdere til stede, forklarer projektleder Wayne Kearney. ”Med MiR-robotterne behøver vi ikke bekymre os så meget for, om folk går i vejen, for MiR-robotterne stopper op, hvis de kommer for tæt på, hvorimod der med en gaffeltruck er risiko for, at nogen bliver ramt. Robotten mindsker altså en del bekymringer omkring sikkerheden.”

Den nye linje skal være model for en mulig automatisering af alle elleve produktionslinjer, hvilket resulterer i en mere ren, sikker og effektiv fremstillingsproces, forklarer Kearney. ”Vores formål med MiR-robotterne er at hindre pallestakkene i at hobe sig op på produktionsgulvet. Vi har en hel gang med materialetransport sammen med vores maskiner, som vi gerne vil af med. Når vi bruger de mobile robotter, bliver det til et MiR-spor, og gaffeltrucks, pallevogne og alt muligt andet skal ikke længere igennem der.”

Ved at fjerne den manuelle produkttransport med lav værdi fra produktionsgulvet kan Cabka omrokere medarbejderne til opgaver med en højere værdi. ”Vi har en fuldtidslagerarbejder derude”, siger Kearney. ”Den eneste opgave han har er at flytte rundt på pallerne. Når vi har fået MiR-robotterne implementeret over det hele, skal den person ikke længere håndtere pallerne, og så kan han flyttes til en anden stilling.”

Efterhånden som Cabka automatiserer de tilbageværende sprøjtestøbelinjer, fortsætter virksomheden med at tilføje MiR-robotter. ”I sidste ende vil vi gerne have flere MiR-robotter til at styre flere linjer”, forklarer Kearney, ”så der vil være én MiR, der oplades helt, og når den har nået sin fulde opladning, bytter den med en anden og overtager og kører derefter tilbage. Vi vil ikke bare have én MiR pr. maskine - vi vil have flere MiR-robotter til at køre rundt og servicere alle produktionslinjerne.” Med en flåde bestående af fleksible og let programmerbare MiR-robotter kan Kearney skabe et dynamisk og højeffektivt produktionsgulv, hvor den enkelte mobile robot selv kan køre der hen, hvor der er behov for den, så produktionen kan køre uden stop.

Cabka vurderer, at den første MiR500 kører omkring 5 km. om dagen ved én produktionslinje. Med elleve linjer planlagt til autonom materialetransport med flere MiR-robotter, slipper arbejderne og gaffeltruckførerne for mange kilometer med manuel materialehåndtering.

Robotfunktioner giver succes
MiR-robotterne har vist sig at være den nemmeste del af det nye automatiseringsprojekt, mener Cabkas projekttekniker, Craig Bossler, som har arbejdet med robotterne, lige siden de ankom. ”Når den kommer ud af kassen, er MiR meget nem at håndtere. Du tænder den, du kører den lige ud af kassen, som den leveres i, og så kan du begynde at lave et kort med det samme. Når du har lavet kortet, kan du angive positioner og lave en mission på blot få minutter afhængigt af, hvor stort et område, du ønsker at køre på,” siger han.
Bossler er også meget tilfreds med robottens stabilitet og bæreevneisær i den ældre fabrik, der har ujævne gulve, revner og bump. ”For så vidt angår MiR500 er vi meget glade for bæreevnen”, siger han. ”Den har indtil videre kunnet håndtere alt, hvad vi har stablet oven på den. Vi har endnu ikke fundet ud af, hvor højt vi kan stable. Den er meget stabil - den drejer og kører ligeud, og den kører over bump og er hele tiden stabil. MiR kan helt sikkert håndtere alle fejl i gulvet.”

For direktør Garin er MiR-robotternes brugervenlighed et helt centralt element for projektets succes sammen med robottens omkostningseffektivitet og sikkerhedsfunktioner.

Fremtiden byder på udvidelse og øget fokus
Garin satser på automatisering til at hjælpe med at drive virksomhedens fremtid. ”I dagens produktionsverden er det nødvendigt at automatisere. Vores konkurrenter har automatiseret, så det skal vi også. For os er det her egentlig bare det første trin. Vi har planer om at gøre meget mere med flere MiR500-robotter, når de nye generationer kommer ud. Det er blot en del af vores automationsstrategi.”
Som del af deres automatisering forventer Garin, at MiR-robotterne skal bruges til også at automatisere andre processer. ”Ét af målene på lang sigt er også at kunne udnytte MiR-robotterne på vores lager”, forklarer han. ”Vi har ikke et nathold på lageret, og der er mange ting, som MiR kan gøre om natten for at gøre ordrer klar til næste dag. Næste morgen møder folk på arbejde, og ordrerne er stort set klar til læsning på rampen.”

Garin forventer også, at andre Cabka-lokaliteter følger det nordamerikanske anlægs tiltag. ”Vi får ofte besøg af ledelsen her - vores administrerende direktør og andre ledere - og de vil helt sikkert være interesserede i at se vores fremskridt her,” siger han.

”Fordelen ved MiR og automatiseringen er, at arbejdet gøres nemmere og mere intelligent, ikke sværere”, konkluderer Garin. ”Vi har en masse gode folk, men nogle gange er det svært at holde styr på, hvad der skal gøres. Det kommer til at aflaste dem og lade dem være mere fokuserede på kvalitet og kundebehov.”

Om Cabka Group

Cabka Group har udviklet produktløsninger fra genbrugsplast i mere end 35 år. Uanset om det er lette eksportpaller, robuste logistikpaller eller EcoProducts får Cabka plast til at indgå i en lang række nye opgaver. Virksomheden baner vejen inden for behandling af blandet plast, som er svært at genbruge, og var blandt de første til at producere lette plastpaller til produkttransport verden over. Cabka var én af de første virksomheder i industrien til at benytte sig af genbrugsplast til at fremstille nye produkter. Virksomheden får de grundliggende materialer til intelligente, økonomiske og pålidelige produkter fra produktionsskrot, emballageaffald fra private husholdninger og slidte plastprodukter og beskytter dermed aktivt miljøet - og gør kundens arbejde nemmere.

Om Mobile Industrial Robots

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede linje af samarbejdende og sikre mobile robotter (AMR), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. I hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder sammen med flere hospitaler og børnehaver verden over har allerede installeret MiRs innovative robotter. MiR har hurtigt etableret et globalt distributionsnetværk i over 40 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden sin grundlæggelse i 2013. Omsætningen er steget med hele 500 % fra 2015 til 2016 og med 300 % fra 2016 til 2017. MiR er grundlagt og drives af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense, Danmark. MiR blev for kort tid siden opkøbt af det amerikanske selskab Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. For tre år siden opkøbte Teradyne også den danske virksomhed Universal Robots. Se http://www.mobile-industrial-robots.com for flere oplysninger.

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.