Dansk Magisterforening

Dansk Magisterforening: Uddannelser på kultur og uddannelse skal helt væk

Dansk Magisterforening har igennem længere tid arbejdet hårdt for at få fjernet besparelserne på kultur og uddannelse. Med statsminister Lars Løkke Rasmussen melding i dag på Dansk Erhvervs Årsmøde er der ikke længere flertal for uddannelsesbesparelser, mens det er uklart, hvordan de øvrige partier forholder sig til kulturområdet.

Alt for længe har kultur- og uddannelsesinstitutioner landet over lidt under de omstridte 2-procent-besparelser. Venstre har i dag i et nyt velfærdsudspil tilkendegivet, at de ikke længere bakker op om 2-procent-besparelser på hverken uddannelse eller kultur, og det glæder Dansk Magisterforenings formand, Camilla Gregersen.

- Det er en rigtig god nyhed, at Venstre nu vil droppe besparelser på uddannelse. Uddannelsesinstitutionerne har alt for længe lidt under de meget voldsomme besparelser, som både rammer undervisere og studerende. Samtidig er det afgørende for hele samfundsudviklingen, at vi har uddannelser af meget høj kvalitet – og et vigtigt skridt på vejen er at stoppe besparelserne, siger Camilla Gregersen.

Hun glæder sig også over Venstres melding på kulturområdet, hvor der dog i Folketinget tegner sig et mere broget billede.

- Det er afgørende, at vi har et rigt og varieret kulturliv. Det giver sammenhængskraft og binder fortid, fremtid og nutid sammen. Jeg håber, at vi snart får en melding fra hele Folketinget om, at de er enige i meldingen om at fjerne besparelser på kultur, siger Camilla Gregersen.

Information om Dansk Magisterforening

Dansk Magisterforening