Dansk Byggeri til hovedstadskommunerne: Skru op for udliciteringen

Kommunerne i og omkring København udliciterer i gennemsnit kun en tredjedel af de tekniske driftsopgaver. Der er penge at spare ved at udliciterer mere, mener formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou på baggrund af nye tal fra Dansk Byggeri.

Lige som i resten af landet har København og omegnskommunerne udliciteret lidt flere kommunale opgaver på det tekniske område i 2017. Flere private virksomheder reparerer veje, rydder sne og slår græs på kommunernes grund.

Men kommunerne i og omkring København er stadig er blandt dem, der udliciterer færrest opgaver.

Ballerup Kommune er klart i top. Igen i år er Ballerup den hovedstadskommune, hvor flest private virksomheder udfører kommunale opgaver inden for vej- og park området. Her bliver 53 procent udført af privatansatte. Det er over landsgennemsnittet på godt 44 procent.

Men resten af de københavnske kommuner halter langt bagefter. I Vallensbæk er kun knap 16 procent af opgaverne udliciteret, København udliciterer 29 procent af de tekniske opgaver, mens de øvrige kommuner ligger på mellem 18 og 42 procent.

- Det er en skam, for der er et stort potentiale ved at lade private virksomheder udføre opgaverne. De er vant til at udvikle og tilrettelægge arbejdet i stærk konkurrence med andre virksomheder. Og derfor kan de gøre det til en lavere pris og i en høj kvalitet, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Private virksomheder gavner kommunekassen
Seks kommuner i området omkring hovedstaden er blandt de ti danske kommuner, der udliciterer færrest opgaver.

Dansk Byggeri har udregnet, at kommunerne i Hovedstaden samlet kan spare omkring 172 millioner kroner, hvis de udliciterede lige så meget som Holstebro, der med 88 procent er den kommune i Danmark, der udliciterer flest opgaver inden for det tekniske område.

Gør som Odense
Dansk Byggeri har et mål om, at 70 procent af de tekniske opgaver i kommunerne skal udliciteres.

- Det kan virke som en stor mundfuld for kommunerne i og omkring hovedstaden. Men landets tredje største kommune Odense udliciterer hele 76 procent af de tekniske opgaver med stor succes. Så der er ingen undskyldning for ikke at begynde med det samme, siger Mads Raaschou fra Dansk Byggeri Hovedstaden.

Han håber, at politikerne i hovedstaden vil være klar til at se succesfulde kommuner som Odense over skuldreren og overveje, hvordan kommunerne selv kan lægge flere af deres tekniske opgaver ud til private virksomheder.

- Det kræver først og fremmest politisk vilje. En vilje, der er til stede i rigtig mange danske kommuner. Jeg kan kun opfordre kommunerne i hovedstaden til at komme i gang. Der er masser af dygtige virksomheder, der står på spring, siger Mads Raaschou.

København udliciterer mindre
De københavnske kommuner har over de seneste år generelt udliciteret  lidt færre opgaver i vej- og parkområdet. De sidste ti år er den generelle udlicitering faldet fra knap 32 procent i 2007 til 30 procent i 2017.

Se i de vedhæftede filer en oversigt over udliciteringen i København og en oversigt over udviklingen i kommunernes udlicitering fra 2007 til 2017.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, mads@raaschou.dk, 28 44 00 88
Regionskonsulent Niels Tolstrup, Dansk Byggeri, nto@danskbyggeri.dk, 20 65 98 40
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, Dansk Byggeri, csc@danskbyggeri.dk, 29 74 94 44