Dansk Byggeri: positivt at regeringen og DF sløjfer besparelser på erhvervsuddannelserne

Dansk Byggeri er glad for, at regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om at afskaffe det såkaldte omprioriteringsbidrag for erhvervsuddannelserne fra næste år. .

- Det er rigtig positivt, at regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at stoppe de årlige to-procents besparelser på erhvervsuddannelserne. Kvaliteten i undervisningen ude på erhvervsskolerne har været truet af de tilbagevendende besparelser. Lad os håbe, at det stopper nu, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Hvis erhvervsuddannelserne skal være attraktive for flere unge, kræver det, at undervisningen er i top, og at der er moderne værksteder og udstyr. Men hvis flere unge skal få øjnene op for mulighederne i erhvervsuddannelsern, er der ifølge Dansk Byggeri et udtalt behov for at gentænke samspillet mellem folkeskole og erhvervsuddannelser.

- Vi frygter, at nogle af de gode initiativer i regeringens EUD-udspil, der skal åbne skoleelevernes øjne for erhvervsuddannelserne, vil blive svækket. Det gælder fx muligheden for, at skolerne kan lægge udvalgte valgfag ud på erhvervsskolerne, siger Louise Pihl.

- Så inden vi tager armene helt op over hovedet, er det vigtigt at vide, om aftalen giver plads til både at genoprette erhvervsskolernes økonomi og finansiere nye tiltag, der kan få flere unge til at vælge uddannelserne. Det er vigtigt hele tiden at holde for øje, at virksomhederne  allerede nu mangler faglærte, og at vi ser ind i en fremtid, hvor der er udsigt til en ekstrem mangel på kvalificerede faglærte medarbejdere, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Alene i bygge- og anlægsbranchen viser de seneste prognoser, at virksomhederne vil mangle 17.000 faglærte i 2028.

Underdirektør Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.