Dansk Byggeri og Skanderborg vil samarbejde om undervisningsforløb

De lokale virksomheder og folkeskoler i Skanderborg kan få meget ud af at samarbejde om undervisningsforløb, så flere unge bliver inspireret til at tage en erhvervsuddannelse. Det var et af emnerne på dagsordenen, da Dansk Byggeri Østjylland, Skanderborg og Omegns Byggelaug og Skanderborg Kommune holdte sit årlige dialogmøde. På mødet blev der også talt om kommunens anlægsbudget og sagsbehandlingstiden på byggesager.

I Skanderborg Kommune vælger 20 procent af de unge at tage en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Det er en stigning i forhold til sidste år, hvor andelen var på 17 procent. I både Skanderborg Kommune og Dansk Byggeri håber man, at endnu flere lokale unge bliver interesserede i en fremtid som fx murer eller tømrer. På dialogmødet talte man derfor om muligheden for at arbejde sammen om undervisningsforløb i folkeskolen.

- Hvis flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, er det vigtigt, at de bliver inspireret og gjort opmærksomme på de mange muligheder, uddannelserne giver. I Dansk Byggeri er der fx gode erfaringer med undervisningsforløb, hvor eleverne følger et byggeprojekt og får deres oplevelser på byggepladsen koblet til undervisningen i fx matematik og dansk. Det giver en god forståelse for, hvad det egentlig vil sige at arbejde i byggebranchen, siger næstformand i Dansk Byggeri Østjylland, Peter Nordheim.

I Skanderborg Kommune ser borgmester Frands Fischer frem til en fælles indsats omkring skole- og virksomhedssamarbejdet.

­- Det er rigtig spændende, hvis de lokale virksomheder og folkeskolerne i Skanderborg kan blive bedre til samarbejde og bruge hinanden. Vi vil gerne vise de lokale unge de mange forskellige uddannelses- og jobmuligheder, der er, og det kan blandt andet ske gennem undervisningsforløb, der er udviklet i samarbejde med lokale virksomheder, siger borgmester Frands Fischer.

Kommunen vil sænke sagsbehandlingstiden på byggesager
På mødet blev der også talt om kommunens sagsbehandlingstid på byggetilladelser, der er steget siden sidste år. Og de lokale virksomheder opfordrede kommunen til at prioritere området.

- Der er desværre både virksomheder og borgere, der oplever at vente længe på at få behandlet deres byggesag. Derfor er det også rigtig godt, at kommunen vil prioritere sagsbehandlingen, så borgere og virksomheder fremover kan tage det første spadestik til den nye udestue eller lagerhal langt hurtigere, siger lokalformand for Skanderborg og Omegns Byggelaug Søren Johansen.

Virksomhederne opfordrede også kommunen til følge AB18, der er standardbetingelserne for bygge- og anlægsprojekter. Det var kommunen lydhør overfor.

Under mødet drøftede man også kommunens anlægsbudget. Byrådet har lagt en tiårig investeringsplan, som skal sikre, at der kan bygges veje, børnehaver, skoler og plejecentre for nuværende og nye borgere. Samlet skal der over de næste ti år investeres 1,4 mia. kr. i anlæg for at kunne imødekomme behovet for nyt byggeri. I budgetperioden 2020 - 2023 er der budgetteret med 549 mio. kr. til nye anlæg blandt andet en ny skole i Hørning og flere daginstitutionspladser en række steder i kommunen.

Borgmester Frands Fischer, Skanderborg Kommune, telefon 22 30 65 55
Næstformand for Dansk Byggeri Østjylland, Peter Nordheim, telefon 87 44 22 22
Lokalformand Søren Johansen, Skanderborg og Omegns Byggelaug, telefon 40 37 70 52