DI - Dansk Byggeri

Dansk Byggeri og DI arbejder for sammenlægning

Dansk Byggeri og Dansk Industri, DI, har gennem længere tid drøftet en sammenlægning af de to organisationer. Drøftelserne er nu så langt, at der ligger et udkast til en aftale, der skal tages stilling til hos Dansk Byggeris og Dansk Industris medlemmer

Dansk Byggeris formand, Claus Bering siger om baggrunden for sammenlægningen:

- Dansk Byggeri skal også i fremtiden være en stærk medlemsorganisation, der leverer en god service til den bedste pris. Det har været udgangspunktet for at indgå forhandlinger om at lægge sig sammen med DI. Med sammenlægningen får vi en mere slagkraftig organisation, der står endnu stærkere over for omverdenen.

- For Dansk Byggeri betyder det samtidig, at vi kan sikre den samme service og rådgivning, som vores medlemmer får i dag til en billigere pris, men også mere end det. DI har i forvejen en del af bygge- og anlægsbranchens aktører såsom arkitekter, rådgivere og flere store virksomheder i byggeindustrien. Nu har vi muligheden for at gøre det samarbejde endnu tættere, siger Dansk Byggeris formand.

- Herudover har DI en lang række andre services såsom rådgivning om digitalisering, EU, skatteforhold, bæredygtighed med mere, som Dansk Byggeri ikke kan tilbyde i samme udstrækning. Og så opnår Dansk Byggeri en robusthed overfor fremtidens konjunkturudsving og overenskomstforhandlinger ved at være en del af noget større, siger Dansk Byggeris formand Claus Bering.

I Dansk Industri glæder man sig også over udsigterne til en sammenlægning med Dansk Byggeri. DI’s formand Lars-Peter Søbye udtaler:

- Vi glæder os over, at Dansk Byggeri forhåbentlig bliver en del af Dansk Industri. Dansk Byggeri repræsenterer en stor og vigtig del af erhvervslivet. Vi vil få samlet 17.000 virksomheder i landets helt centrale erhvervsorganisation, og vi vil kunne få tilført nogle stærke kompetencer, som skaber større værdi for alle vores medlemmer, siger Lars-Peter Søbye.

- Dansk Industri har i forvejen både arkitekter og rådgivende ingeniører blandt virksomhederne i vores medlemskreds. En samling af hele byggeriets værdikæde vil give os fantastiske muligheder for at arbejde endnu mere intensivt med virksomhedernes konkurrencekraft, bæredygtighed, klima og digitalisering. Det vil være til gavn for alle vores medlemsvirksomheder – og for Danmark, siger Lars-Peter Søbye.

Begge organisationers medlemmer skal nu træffe endelig beslutning om forslaget til sammenlægningen. Forventningen er, at beslutningen om en sammenlægning sker i løbet af juni, for Dansk Byggeris vedkommende på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde og for DI’s vedkommende på en ekstraordinær generalforsamling.

Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02
Vicedirektør & pressechef Per Geckler Møller, Dansk Industri, pgm@di.dk, 29 49 44 34

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri