Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.

At tale sammen og lytte til hinanden er den bedste måde at finde løsninger, som er optimale for alle parter. Og de næste måneder står i dialogens tegn. Første møde er med Skive Kommune i september, og det sidste i Viborg til december.

- Det kan være forholdsvis små ændringer, der kan få kommunerne til at springe op ad listen i Dansk Byggeris undersøgelse. Eksempelvis at genindføre den obligatoriske erhvervspraktik for eleverne i 9.og 10. klasse, at lade private virksomheder byde på flere kommunale opgaver eller at sætte behandlingen af virksomhedernes byggesager i system, så den bliver hurtigere og mere effektiv, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

Netop sagsbehandlingstiden er et af de områder, hvor der er plads til forbedring i flere midt- og vestjyske kommuner. Og Niels Hansen opfordrer også kommunerne til at gøre som Skive og arrangere lokale mesterskaber på torvet for de dygtigste elever på erhvervsskolerne.

Ikke mindre end fire midt- og vestjyske kommuner er i top ti i Dansk Byggeris erhvervsvenlighedsundersøgelse i år, og alle kommuner er blandt den bedste halvdel.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen, nh-byg@hotmail.dk, 40 17 20 67
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private16.9.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.