Dansk Byggeri: Klimarådets rapport er et wake-up call til politikerne

Klimarådet konkluderer i en ny rapport, at Danmark stadig ikke lever op til EU’s krav om at bringe energiforbruget ned. Sidste år kritiserede EU-Kommissionen i kraftige vendinger Danmark for at svigte arbejdet med at energieffektivisere. Og Dansk Byggeri opfordrer regeringen til at rette op på området og sætte penge på finansloven til at styrke indsatsen.

Kritikken fra EU-Kommissionen har ikke ændret Danmarks handlinger. Tværtimod er den offentlige støtte til at fremme energibesparelser faldet betragteligt, skriver Klimarådet i sin rapport.

- Det går ikke, at Danmark svigter sine EU-forpligtelser, hvis vi vil bryste os af at være frontløber i EU. Indsatsen for at gøre vores bygninger og boliger energieffektive er vigtigt for den grønne omstilling. Og regeringen må rette op efterslæbet ved blandt andet at sætte penge af på finansloven til at styrke indsatsen for energieffektiviseringer, der blev nedprioriteret energiaftalen sidste år, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Nedskæringer på energispare-indsatsen fortsætter

I forbindelse med energiaftalen i 2018 blev energispareordningen på 1,5 milliarder kr. erstattet af en tilskudspulje på 500 mio. kr. Men ifølge Klimarådets er puljen ikke nok til, at Danmark lever op til sin EU-forpligtelse. I stedet peger rådet blandt andet på flere energirenoveringer i bygninger, energieffektive fremstillingsprocesser og installation af varmepumper.

Ifølge Dansk Byggeri har partierne i Folketinget haft et for enøjet fokus på at udbygge den vedvarende energi, selv om det er dokumenteret, at den grønne omstilling kan gennemføres billigere, hvis man prioriterer energieffektiviseringer i bygninger og i industrien.

Energieffektiviseringer er godt for både økonomien og klimaet

- Der er opstået en forkert opfattelse af, at vi bare kan bruge løs af energien, så længe vi udbygger med vedvarende energi fra vindmøller. Men sagen er, at det også koster penge at udbygge de vedvarende energikilder som vind og sol. Det skal vi selvfølgelig gøre i stor stil. Politikerne er bare nødt til også at tænke energieffektiviseringer ind som en integreret del af energi- og klimapolitikken, der skal sikre at Danmark bliver uafhængig af fossile energikilder i 2050, siger Michael H. Nielsen.

Analyser har vist, at Danmark kan gennemføre den grønne omstilling mindst 120 mia. kr. billigere ved at energieffektivisere bygninger og industri. En indsats der samtidig vil bidrage til at Danmarks ambitiøse mål om at bringe udledningen af klimagasser ned med 70 procent frem mod 2030.

- Danmark må se at komme ind i kampen for den grønne omstilling ved at leve op til sine EU-forpligtelser på energieffektiviserings området. Klimarådets rapport er et wake-up call til politikerne, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri og Skanderborg vil samarbejde om undervisningsforløb9.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

De lokale virksomheder og folkeskoler i Skanderborg kan få meget ud af at samarbejde om undervisningsforløb, så flere unge bliver inspireret til at tage en erhvervsuddannelse. Det var et af emnerne på dagsordenen, da Dansk Byggeri Østjylland, Skanderborg og Omegns Byggelaug og Skanderborg Kommune holdte sit årlige dialogmøde. På mødet blev der også talt om kommunens anlægsbudget og sagsbehandlingstiden på byggesager.